LP 2016 Pedagogisk bedömning, förskola (Pedagogiska dokument)
Uppdaterad: 1.1.2019
Filer
Hur läsa in blanketten i Primus?
Den här anvisningen innehåller ändringsblanketten och profilblanketten för den pedagogiska bedömningen enligt LP 2016.
Med ändringsblanketten (Pedagogisk bedömning 2016 förskola.lom) gör lärarna en pedagogisk bedömning åt ett barn eller gör ändringar i en tidigare bedömning. De pedagogiska bedömningarna och de andra relaterade dokumenten som görs via Wilma sparas automatiskt i registret Pedagogiska dokument i Primus.
Profilblanketten används för att i Wilma titta på vilken information som finns i barnets pedagogiska bedömning.
Gör följande inställningar på ändringsblanketten i Blanketteditorn:
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal
- Användargrupp i Wilma: T.ex. Grundskola Stöd
- Tillåtet att skapa nytt registerkort: Kryssa i
- Visa inte utskriftsvänlig version: Kryssa i
Gör följande inställningar på profilblanketten i Blanketteditorn:
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Profil
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal, Vårdnadshavare
På själva blanketten ska alltid följande fält finnas med:
- Studerande
- Ansvariga lärare
- Dokumenttyp
- Dokumentets datum
Med hjälp av dessa fält kopplas bedömningen till rätt barn och rätt ansvarig lärare, och blanketten kommer under rätt rubrik i Wilma, i rätt ordningsföljd och tillsammans med de tillhörande utskriftsmallarna. Om de obligatoriska fälten inte är framme får användaren meddelandet "Användning förhindrad" i Wilma.
När man senare gör nya dokument åt barnet (en ny bedömning, pedagogisk utredning, plan för lärande eller IP), kan man använda en tidigare pedagogisk bedömning som underlag. Den information som man vill ha med även på nästa version av dokumentet ska i Blanketteditorn ställas in så att den kopieras.
Följande uppgifter är färdigt markerade för kopiering på blanketten:
- Samarbetet med barnet och vårdnadshavarna
- Utveckling och lärande som helhet
- Inlärningsförutsättningar och specifika behov
- Personliga styrkor
- Stöd som givits och utvärdering av inverkan
- Utvärdering av behov för fortsatt stöd
- Övriga dokument, datum
- Övriga dokument
- Övriga dokument, tilläggsuppgifter
Synlighetsvillkoret på ändringsblanketten begränsar synligheten så att blanketten visas endast om barnets årskurs är 0. I Studeranderegistrets fält Årskurs/Årsnivå ska det alltså stå "0" för att blanketten ska synas i Wilma. Begränsningen har lagts in för att de förskolerelaterade användarna ska se endast förskoleblanketten i Wilma, om både förskolan och grundskolan finns i samma databas. Vid behov kan du ta bort synlighetsvillkoret.
I profilblankettens synlighetsvillkor finns en precisering gällande dokumentets förklaring. När man skapar ett nytt dokument kommer "Förskoleundervisning" att stå som förvalt värde i Dokument, förklaring-fältet. Profilblankettens synlighet styrs alltså med hjälp av villkoret
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="Pedagogisk bedömning" OCH Dokument, förklaring="Förskoleundervisning"
För att ett dokument som gjorts med en av LP2016-blanketterna ska synas via rätt profilblankett i Wilma, ska du både i de nya och de tidigare pedagogiska dokumenten ha ett synlighetsvillkor på blanketterna. Ange synlighetsvillkoret på fliken Villkor och kontrollregler.
När kontrollregeln finns på plats kan Wilma avgöra vilken profilblankett som ska användas, den nya eller den gamla. Enklast är att göra en datumjämförelse, t.ex. följande villkor i profilblanketterna för den pedagogiska bedömningen:
Profilblanketten Pedagogisk bedömning LP 2016:
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="Pedagogisk bedömning" OCH Dokument, förklaring="Förskoleundervisning" OCH Dokumentets datum>=1.8.2016
Profilblanketten för den gamla Pedagogiska bedömningen:
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="Pedagogisk bedömning" OCH Dokument, förklaring="Förskoleundervisning" OCH Dokumentets datum<1.8.2016
Medan du testar blanketten kan du lämna bort datumbegränsningen, eller så ändra den så att de nya blanketterna visas i Wilma.
Om förskoleeleverna har årskursen ifylld kan också villkoret för årskursen stå kvar i synlighetsvillkoret.
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="Pedagogisk bedömning" OCH Studerande->Årskurs/Årsnivå->Årskurs="0" OCH Dokumentets datum>=1.8.2016
Blanketten visas på Stöd-sidan i Wilma när du har kryssat i Syns i Wilma i Blanketteditorn. Blanketten syns för de lärare som har samma användargrupp som den på blanketterna. Läs mer om användarrättigheterna.
På barnets Stöd-sida finns länkar för att skapa nya dokument och se de dokument som gjorts tidigare. När man läraren skapar en ny pedagogisk utredning åt ett barn, görs dokumentet åt det barn på vars Stöd-sida läraren befinner sig. Ansvarig lärare blir läraren själv.
Barnets stöd: att hämta åtgärderna
Knappen Hämta åtgärder blir synlig på blanketten i Wilma då fälten Stödåtgärder som förverkligats fr.o.m. och Stödåtgärder som förverkligats är med på blanketten.
Ange ett datum i Stödåtgärder som förverkligats fr.o.m. och klicka sedan på Hämta åtgärder. De stödåtgärder som barnet fått kommer då fram i fältet Stödåtgärder som förverkligats. Stödåtgärderna är åtgärder som har registrerats via Wilma och sparats automatiskt i Primusregistret Stödåtgärder. De hämtas fram från och med det angivna datumet ända fram till dags dato. Det går att lägga in fler stödåtgärder, en rad åt gången, bara blanketten har sparats en gång däremellan.
Fält som fått ett annat namn (alias) i Blanketteditorn:
- I uppgörandet av dokumentet deltog (alias: Andra lärare och sakkunniga som deltagit)
- Utvärdering av behov för fortsatt stöd (alias: Bedömning av vilka stödarrangemang som kan användas för att stöda barnet)
- Mångprofessionellt samarbete (alias: Behandling i den mångprofessionella arbetsgruppen
Fält som tagits bort från blanketten:
- Arbetsfärdigheter
- Sociala färdigheter
Nya fält på blanketten:
Under ”Behov av intensifierat stöd: Inledning och arrangemang”:
- Mångprofessionellt samarbete
- Stödarrangemang som behövs
Instruktionstexter (blå boll med i-tecken) har satts in i vissa fält. Instruktionerna är huvudsakligen tagna direkt från LP2016-grunderna. I vissa fall har instruktioner också hämtats från Utbildningsstyrelsens blankettmallar. Följande fält har fått instruktionstexter eller så har de gamla ändrats:
- Samarbetet med barnet och vårdnadshavarna (instruktion: Beskrivning av samarbetet med barnet och vårdnadshavaren i anslutning till den pedagogiska bedömningen)
- Utveckling och lärande som helhet (instruktion: Barnets växande och lärande som helhet ur förskolepersonalens, vårdnadshavarens och barnets perspektiv.)
- Personliga styrkor (instruktion: Barnets intressen och styrkor i anslutning till utveckling och lärande)
- Stöd som givits och utvärdering av inverkan (instruktion: Det allmänna stöd som barnet har fått och en bedömning av hur stödformerna inverkat)
- Bedömning av vilka stödarrangemang som kan användas för att stöda barnet (instruktion: En bedömning av genom vilka pedagogiska stödåtgärder, stödåtgärder som gäller lärmiljön, handledning, elevvård eller andra stödåtgärder barnet kan stödjas. (Beträffande elevvård ges i den pedagogiska bedömningen endast ett omdöme av om barnet borde hänvisas till individuell elevvård)