LP 2016 IP enligt verksamhetsområde (Pedagogiska dokument)
Uppdaterad: 1.1.2019
Filer
Hur läsa in blanketten i Primus?
Den här anvisningen innehåller ändringsblanketten och profilblanketten för IP:n enligt verksamhetsområde, enligt informationen i LP 2016. Under Filer-rubriken finns också en pdf-fil som visar hur blanketten ser ut i Wilma.
Med ändringsblanketten (IP 2016 enligt verksamhetsområde.lom) gör lärarna en ny IP åt en elev eller gör ändringar i en tidigare IP. Alla IP:n och de andra relaterade dokumenten som görs via Wilma sparas automatiskt i registret Pedagogiska dokument i Primus.
Profilblanketten används för att i Wilma visa vilken information som finns i elevens IP.
Klicka på den första .lom-filen uppe på sidan och spara den på din dator. Öppna Primus och gå till Blanketteditorn. Välj Bearbeta blanketten/Läs in blankett. Gör på samma sätt med den andra blanketten.
Alla elektroniska blanketter som har att göra med elevens stöd finns i Wilma på en och samma sida, under fasta rubriker. Blanketterna i den här anvisningen styrs med hjälp av ett villkor så att de kommer under rubriken "IP". Villkoret är
Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument,förklaring="Enligt verksamhetsområde", och det ska anges på fliken Villkor och kontrollregler i Blanketteditorn.
När du testar blanketterna är det bra att använda fältet "Wilmas användarnamn (testning) i Blanketteditorn. Lägg i detta fält in det användarnamn som du vill andvända för att testa hur blanketten fungerar i Wilma.
Blanketten i denna anvisning ska styras så att den kommer under rubriken "IP" i Wilma. Detta görs med hjälp av villkoret Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument,förklaring="Enligt verksamhetsområde". Villkoret skrivs in på på fliken Villkor och kontrollregler i Blanketteditorn. Villkoret betyder att dokumentet måste vara av typen "IP", och förklaringen "Enligt verksamhetsområde". Förklaringen finns färdigt angiven som standardvärde för fältet Dokument,förklaring.
För att ett dokument som gjorts med en ny LP2016-blankett ska synas via rätt profilblankett i Wilma, ska du både i de nya och de tidigare pedagogiska dokumenten ha ett synlighetsvillkor på blanketterna. Ange synlighetsvillkoret på fliken Villkor och kontrollregler.
När kontrollregeln finns på plats kan Wilma avgöra vilken profilblankett som ska användas, den nya eller den gamla. Enklast är att göra en datumjämförelse, t.ex. följande villkor i IP-profilblanketterna:
IP-profilblanketten för LP 2016:
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument,förklaring="Enligt verksamhetsområde" OCH Dokumentets datum>=1.8.2016
Profilblanketten för den gamla IP:n:
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument,förklaring="Enligt verksamhetsområde" OCH Dokumentets datum<1.8.2016
Medan du testar blanketten kan du lämna bort datumbegränsningen, eller så ändra den så att de nya blanketterna visas i Wilma.
Gör följande inställningar på ändringsblanketten i Blanketteditorn:
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal
- Användargrupp i Wilma: T.ex. Grundskola Stöd
- Tillåtet att skapa nytt registerkort: Kryssa i
- Visa inte utskriftsvänlig version: Kryssa i
Profilblanketten ska ha följande inställningar:
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Profil
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal, Vårdnadshavare
På själva blanketten ska alltid följande fält finnas med:
- Studerande
- Ansvariga lärare
- Dokumenttyp
- Dokumentets datum
- Stödnivå
- Särskilt stöd, beslutsdatum
- Beslutsfattaren för särskilt stöd
Med hjälp av dessa fält kopplas IP:n till rätt elev och rätt ansvariga lärare, och planen kommer under rätt rubrik i Wilma, i rätt ordningsföljd och tillsammans med de tillhörande utskriftsmallarna. Om de obligatoriska fälten inte är framme får användaren meddelandet "Användning förhindrad" i Wilma.
När man senare gör nya dokument åt eleven (en ny bedömning, pedagogisk utredning, plan för lärande eller IP), kan man använda en tidigare gjord IP som botten. Den information som man vill ha med även på nästa version av dokumentet ska i Blanketteditorn ställas in så att den kopieras. Uppgifterna kopieras då man skapar dokumentet via Kopiera-länken (inte via Lägg till ny-länken).
Följande uppgifter är färdigt markerade för kopiering på blanketten:
- Elevens starka sidor och personliga intressen
- Målen för elevens lärande, förmågan att arbeta, de kommunikativa färdigheterna och skolgången
- Inlärningsförutsättningar och specifika behov
- Målsättning i anslutning till övrig utveckling
- Lösningar som gäller lärmiljöerna
- Stödformer
- Övriga lösningar
- Stödundervisning som ges eleven
- Specialundervisning på deltid som ges eleven
- Mål och åtgärder i handledningen av eleven
- Arrangemang, allmän undervisning
- Arrangemang, specialundervisning
- Plan för elevens studier i integrationsklassen
- Arrangemang av skolskjuts
- Samarbetet med eleven och vårdnadshavaren, vårdnadshavarens stöd
- Mångprofessionellt samarbete
- Tjänster och ansvarsfördelningen mellan aktörerna
- Morgon- och eftermiddagsverksamhet
- Övriga dokument, datum
- Övriga dokument
- Övriga dokument, tilläggsuppgifter
På blanketten kan du få in beslutsdatumet för elevens senaste specialundervisningsbeslut och namnet på personen som fattat beslutet.
I så fall ska du ange standardvärden för fälten på enligt sätt:
- Särskilt stöd, beslutsdatum: Studerande->Senaste kanslibeslut.Beslutskod (300 Beslut om särskilt stöd)->Beslutsdatum
- Beslutet fattat av: Studerande->Senaste kanslibeslut.Beslutskod (300 Beslut om särskilt stöd)->Beslutsfattare (register)->Beslutsfattare
I stället för exemplet "300 Beslut om särskilt stöd" ska du lägga in den kod som motsvarar specialundervisningsbeslutet i din kommun.
Blanketten syns i Wilma på elevens Stöd-sida efter att du kryssat i Syns i Wilma i Blanketteditorn. Blanketten visas för de lärare som har samma användargrupp som blanketten. Läs mer om användarrättigheterna.
På elevens Stöd-sida finns länkar för att skapa nya dokument och se de dokument som gjorts tidigare. När läraren skapar en ny IP åt en elev, görs dokumentet åt den elev på vars Stöd-sida läraren är. Ansvarig lärare blir läraren själv.
Rubriceringen av de olika delarna i dokumentet följer rubriceringen i Utbildningsstyrelsens mallar, dock utan numrering. Numreringen skulle nämligen på grund av fälttyperna och fälttabellerna i Primus i vissa fall inte ha stämt eller så skulle en del siffror ha fallit bort.
- Vissa fält finns nu på andra ställen än tidigare på grund av de nya blankettdelarna.
- Fält som flyttats till Basinformation-delen: Dokumenttyp, Dokumentets datum, Stödnivå, Publiceras för vårdnadshavare, Syns för alla lärare, Dolt för andra lärare
- Fältet Samarbete med elev och vårdnadshavare används nu på ett annat sätt. Tidigare användes det för att registrera stödet från vårdnadshavarna.
- Fält som tagits bort från blanketten: Metoder för att nå målen
Fält som fått ett annat namn jämfört med de gamla blanketterna
Vissa fält har i Blanketteditorn fått ett annat namn (alias) än det ursprungliga fältnamnet:
- I uppgörandet av dokumentet deltog (alias: Andra lärare och sakkunniga som deltagit)
- Personliga styrkor (nytt fält på blanketten, alias Elevens starka sidor och personliga intressen)
- Mål för lärande (alias: Målen för elevens lärande, förmågan att arbeta, de kommunikativa färdigheterna och skolgången)
- Samarbete med föräldrarna (nytt fält på blanketten i stället för Samarbetet med eleven och vårdnadshavaren)
- Tjänsters ansvarsområden, särskilt stöd (nytt fält på blanketten, alias: Tjänster och ansvarsfördelningen mellan aktörerna)
- Uppföljning (alias: Tidpunkter för uppföljning och utvärdering)
Instruktionstexter har tillkommit
- Samarbete med elev och vårdnadshavare
Beskrivning av det samarbete som förekommit med eleven och vårdnadshavaren vid utarbetandet av IP:n. OBS! Fältet i annan användning än tidigare!
- Personliga styrkor
Elevens starka sidor och intressen med tanke på lärandet och skolgången.
- Mål för lärande
De mål som ställs upp angående elevens lärande, förmåga att arbeta, kommunikativa färdigheter och skolgången.
- Målsättning i anslutning till övrig utveckling
Mål i anslutning till elevens utveckling, såsom socioemotionella eller motoriska färdigheter.
- Stödformer
Lösningar i anslutning till elevens stöd, såsom flexibel gruppindelning, kompanjonundervisning, undervisningsmetoder, studiestrategier, arbetssätt och sätt att kommunicera.
- Arrangemang, allmän undervisning
Om undervisningen för eleven ordnas i samband med övrig undervisning och/eller i specialklass.
- Arrangemang, specialundervisning
Specialundervisning som ges som kompanjonundervisning, undervisning i smågrupp eller som individuell undervisning till elev som studerar i samband med övrig undervisning.
- Integrationsklass i allmänna undervisningen
Vilken klass den elev som studerar i specialklass har anvisats inom den allmänna undervisningen.
- Arrangemang av skolskjuts
Hur elevens skoltransporter ordnas och vem som ansvarar för dem samt en plan för handledd verksamhet och övervakning för den tid när eleven väntar på transport.
- Mångprofessionellt samarbete
Stödet från elevvården och andra sakkunniga samt ansvarsfördelningen mellan olika aktörer. (Angående den individuella elevvården ska i IP:n endast ingå en kommentar om huruvida eleven ska hänvisas till individuell elevvård.)
- Tjänsters ansvarsområden, särskilt stöd
Tolknings- och biträdestjänster, övriga undervisningstjänster, hjälpmedel och habiliteringstjänster som fastställs i beslutet om särskilt stöd samt ansvarsfördelningen mellan aktörerna.
- Morgon- och eftermiddagsverksamhet
Elevens eventuella deltagande i morgon- och eftermiddagsverksamhet och en beskrivning av samarbetet med arrangören.
- Utvärdering av framsteg
Elevens framsteg i relation till målen i IP:n.
- Studier och skolgång som helhet
Utvärdering av elevens lärande och skolgång som helhet i samråd med eleven och vårdnadshavaren.
- Självvärdering
Elevens självbedömning
Nya fält på blanketten
- Personliga styrkor
- Lösningar som gäller lärmiljöerna (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Stödundervisning som ges eleven (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Specialundervisning på deltid som ges eleven (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Mål och åtgärder i handledningen av eleven (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Integrationsklass i allmänna undervisningen
- Plan för elevens studier i integrationsklassen (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Samarbete med föräldrarna
- Studier och skolgång som helhet
- Bedömning av stödbehov
- Motiveringar
- Ett anvisningsfält i blankettdelen "Resultat av utvärderingen".