OPS 2016 HOJKS, toiminta-alueittain opiskeleva (Pedagogiset asiakirjat)
Päivitetty viimeksi: 20.5.2020
Tiedostot
- OPS2016-HOJKS-toiminta-alueittain-opiskeleva-muokkaus.lom
- OPS2016-HOJKS-toiminta-alueittain-opiskeleva-profiili.lom
Miten lomake ladataan Primukseen?
Tämä ohje sisältää OPS 2016 mukaisen toiminta-alueittain opiskelevan oppilaan HOJKSin muokkauslomakkeen sekä profiililomakkeen.
Muokkauslomakkeella tehdään oppilaalle uusi HOJKS tai muokataan olemassaolevaa. HOJKSit ym. Wilman kautta tehdyt asiakirjat tallentuvat Primuksen Pedagogiset asiakirjat -rekisteriin.
Profiililomakkeella tarkastellaan Wilmassa oppilaalle tehtyä HOJKSia.
Täydennä lomake-editorissa muokkauslomakkeelle seuraavat asetukset:
- Lomakkeen tietokanta: Pedagogiset asiakirjat
- Lomakkeen tyyppi: Rekisterin tiedot
- Käytössä Wilman liittymissä: Opettaja, Henkilökunta
- Käyttäjäryhmä Wilmassa: Esim. "PK Tuki". Sama ryhmä tulee olla täytettynä lomaketta käyttävillä opettajilla ja henkilökunnan henkilöillä myös Opettajat/Henkilökunta-rekisterissä kentässä Käyttäjäryhmä Wilmassa.
- Rasti Uuden rekisterikortin luominen sallittu.
- Rasti Älä näytä tulostettavaa versiota.
Lomakkeiden testauksessa kannattaa hyödyntää Lomake-editorin kenttää Wilman käyttäjätunnus (testaus). Tähän kenttään tulee laittaa testauksen ajaksi se käyttäjätunnus, jolla lomakkeita Wilmassa testataan.
Täydennä lomake-editorissa profiililomakkeelle seuraavat asetukset:
- Lomakkeen tietokanta: Pedagogiset asiakirjat
- Lomakkeen tyyppi: Profiililomake
- Käytössä Wilman liittymissä: Opettaja, Henkilökunta, Huoltaja
Itse lomakkeessa on oltava aina esillä kentät:
- Opiskelija
- Vastuuopettajat
- Asiakirjalaji
- Asiakirjan laatimispäivä
- Tuen vaihe
- Erityisen tuen päätöspäivä
- Erityisen tuen päättäjä
Näiden avulla HOJKS liitetään oikeaan oppilaaseen ja vastuuopettajaan, ja se esitetään Wilmassa oikean otsikon alla oikeassa järjestyksessä, oikeiden tulostemallien kanssa. Jos pakollisia kenttiä ei ole esillä, käyttäjä saa Wilmassa ilmoituksen "Käyttö estetty".
Kun oppilaalle myöhemmin luodaan uusia asiakirjoja (uusi arvio, pedagoginen selvitys, oppimissuunnitelma tai HOJKS), voi niiden pohjaksi ottaa aiemmin tehdyn HOJKSin tiedot. Ne tiedot, joiden halutaan kopioituvan asiakirjan uuteen versioon, määritellään lomake-editorissa kopioitaviksi kentiksi. Tiedot kopioituvat, kun asiakirja luodaan Wilmassa Kopioi-linkin kautta (ei Lisää uusi -linkin kautta).
Lomakkeelle on valmiiksi merkitty kopioitaviksi seuraavat tiedot:
- Henkilökohtaiset vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet
- Oppilaan oppimiseen, työskentely- ja vuorovaikutustaitoihin sekä koulunkäyntiin liittyvät tavoitteet
- Oppimisvalmiudet ja erityistarpeet
- Muuhun kehitykseen liittyvät tavoitteet
- Oppimisympäristöihin liittyvät ratkaisut
- Tukimuodot
- Muut ratkaisut
- Oppilaalle annettava tukiopetus
- Oppilaalle annettava osa-aikainen erityisopetus
- Oppilaan ohjaukseen liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet
- Opetusjärjestelyt, yleisopetus
- Opetusjärjestelyt, erityisopetus
- Suunnitelma oppilaan opiskelusta yhteistyöluokalla
- Koulukuljetusten järjestelyt
- Yhteistyön toteuttaminen oppilaan ja huoltajan kanssa, huoltajan tarjoama tuki
- Moniammatillinen yhteistyö
- Palvelut ja eri toimijoiden vastuunjako
- Aamu- ja iltapäivätoiminta
- Muun asiakirjan päiväys
- Muut asiakirjat
- Muut asiakirjat, lisätietoja
Lomakkeelle voidaan tuoda suoraan oppilaan viimeisimmän erityisopetuspäätöksen päätöspäivä ja päättäjä.
Lisää lomakkeelle tätä varten oletusarvot kenttiin:
- Päätöspäivä: Opiskelija->Viimeisin viraston päätös.Päätöskoodi(300 Erityisen tuen päätös)->Päätöspvm
- Päättäjä: Opiskelija->Viimeisin viraston päätös.Päätöskoodi(300 Erityisen tuen päätös)->Päättäjä (rekisteristä)->Päättäjä
Valitse esimerkin "300 Erityisen tuen päätös" kohtaan oman kuntasi vastaava erityisopetuspäätöstä tarkoittava koodi.
Tämän ohjeen lomake ohjataan "HOJKS" -otsikon alle ehdolla Asiakirjalaji->Asiakirjalaji="HOJKS" JA Asiakirja, selite="Toiminta-alueittain". Ehto merkitään Ehdot ja tarkistussäännöt -välilehdelle. Ehto tarkoittaa, että asiakirjan on oltava lajiltaan HOJKS ja asiakirjan selitteenä "Toiminta-alueittain". Asiakirjan selite on valmiiksi laitettu oletusarvoksi Asiakirja, selite -kenttään.
Jotta Wilmassa uudella OPS 2016 -lomakkeella tehty asiakirja näkyisi oikean profiililomakkeen kautta, pitää sekä uusiin että jo olemassa oleviin pedagogisiin asiakirjoihin tehdä ehto lomakkeen näkymiselle Ehdot ja tarkistussäännöt -välilehdelle.
Tarkistussäännön avulla Wilma erottaa milloin pitää käyttää uudempaa ja milloin taas vanhempaa profiililomaketta. Tämä on helpointa toteuttaa päivämäärävertailuna, eli HOJKSin profiililomakkeisiin seuraavanlainen ehto:
HOJKS OPS 2016, profiililomake:
- Asiakirjalaji->Asiakirjalaji="HOJKS" JA Asiakirja, selite="Toiminta-alueittain" JA Asiakirjan laatimispäivä>=1.8.2016
Vanha HOJKSin profiililomake:
- Asiakirjalaji->Asiakirjalaji="HOJKS" JA Asiakirja, selite="Toiminta-alueittain" JA Asiakirjan laatimispäivä<1.8.2016
Lomakkeen testausvaiheessa voi päivämäärärajauksen vielä jättää pois, tai vaihtaa siten, että uudet lomakkeet näkyvät Wilmassa.
Lomake näkyy Wilmassa oppilaan Tuki-sivulla sen jälkeen, kun Näkyy Wilmassa kenttä on rastittu lomake-editorissa.
Oppilaan tukisivulla on linkit uusien asiakirjojen perustamiseen sekä aiemmin tehtyjen selaamiseen. Kun opiskelijalle tehdään HOJKS, tulee opiskelijaksi se, jonka tukisivun kautta lomake avataan, ja vastuuopettajaksi Wilmaan kirjautunut opettaja.
- Asiakirjan osiot on nimetty OPH:n mallien mukaisesti, (kuitenkin ilman numeroita, koska joissain tapauksissa kenttätyypeistä ja Primuksen kenttätaulukoista johtuen eivät olisi olleet numeroinnissa identtiset tai osa numeroista jäänyt pois)
- Vanhojen kenttien paikat lomakkeella ovat joiltain osin muuttuneet uusien osioiden vuoksi.
- Perustiedot-osioon siirretty kentät: Asiakirjalaji, Asiakirja,selite, Asiakirjan laatimispäivä, Tuen vaihe, Julkaisupäivä huoltajille, Näkyy kaikille opettajille, Piilotettu muilta opettajilta
- Kenttä eri käytössä kuin ennen: Yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa. Aiemmin huoltajien tarjoama tuki –tarkoituksessa
- Lomakkeelta jätetty pois kenttä Keinot jolla tavoitteisiin pyritään (aliasnimi: Oppilaalle suunniteltu tuki)
Kenttä nimetty eri tavalla lomake-editoriin vanhoihin lomakkeisiin verrattuna (aliasnimi):
- Asiakirjan laatimiseen osallistuneet (aliasnimi: Muut laatimiseen osallistuneet opettajat ja asiantuntijat)
- Henkilökohtaiset vahvuudet (kenttä lisätty lomakkeelle, aliasnimi: Henkilökohtaiset vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet)
- Oppimistavoitteet (aliasnimi: Oppilaan oppimiseen, työskentely- ja vuorovaikutustaitoihin sekä koulunkäyntiin liittyvät tavoitteet
- Yhteistyö vanhempien kanssa ( Kenttä lisätty lomakkeelle "Yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa" -kentän tilalle. Aliasnimi: Yhteistyön toteuttaminen oppilaan ja huoltajan kanssa, huoltajan tarjoama tuki)
- Palveluiden vastuualueet, erityinen tuki (aliasnimi: Palvelut ja eri toimijoiden vastuunjako)
- Seuranta (aliasnimi: Edistymisen seuranta- ja arviointiajankohdat)
Ohjetekstejä lisätty kenttiin
- Yhteistyö oppilaan ja huoltajien kanssa (ohjeteksti: Kuvaus oppilaan ja huoltajan kanssa tehdystä HOJKSin laatimiseen liittyvästä yhteistyöstä) Huom. Kenttä eri käytössä kuin aikaisemmin.
- Henkilökohtaiset vahvuudet (ohjeteksti: Oppilaan oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet)
- Oppimistavoitteet (ohjeteksti: Oppilaan oppimiseen, työskentely- ja vuorovaikutustaitoihin sekä koulunkäyntiin liittyvät tavoitteet)
- Muuhun kehitykseen liittyvät tavoitteet (ohjeteksti: Oppilaan kehitykseen kuten sosioemotionaalisiin tai motorisiin taitoihin liittyvät tavoitteet)
- Tukimuodot(ohjeteksti: Oppilaan tukeen liittyvät ratkaisut, kuten joustavat ryhmittelyt, samanaikaisopetus, opetusmenetelmät, opiskelustrategiat, työskentelytavat ja kommunikointitavat)
- Opetusjärjestelyt, yleisopetus (ohjeteksti: Oppilaan opetuksen järjesteäminen muun opetuksen yhteydessä ja/tai erityisluokalla)
- Opetusjärjestelyt, erityisopetus (ohjeteksti: Muun opetuksen yhteydessä opiskelevalle oppilaalle samanaikaisopetuksena, pienryhmässä tai yksilöopetuksena annettava erityisopetus)
- Yleisopetuksen yhteistyöluokka (ohjeteksti: Erityisluokalla opiskelevalle oppilaalle nimetty yleisopetuksen yhteistyöluokka)
- Koulukuljetusten järjestelyt (ohjeteksti: Oppilaan koulukuljetusten järjestelyt ja vastuut sekä suunnitelma kuljetusta odottavan oppilaan ohjatusta toiminnasta ja valvonnasta)
- Moniammatillinen yhteistyö (ohjeteksti: Oppilashuollon ja muiden asiantuntijoiden antama tuki ja eri toimijoiden vastuunjako. (Oppilashuollosta kirjataan ainoastaan tieto oppilaan ohjaamisesta yksilökohtaisen oppilashuollon piiriin.) )
- Palveluiden vastuualueet, erityinen tuki (ohjeteksti: Erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisten tulkitsemis- ja avustajapalveluiden, muiden opietuspalveluiden, apuvälineiden ja kuntoutuspalveluiden järjestäminen sekä eri toimijoiden vastuunjako.)
- Aamu- ja iltapäivätoiminta (ohjeteksti: Oppilaan mahdollinen osallistuminen aamu- ja iltapäivätoimintaan ja kuvaus yhteistyöstä toiminnan järjestäjän kanssa.)
- Edistymisen arviointi (ohjeteksti: Oppilaan edistyminen HOJKSissa hänelle määritellyissä tavoitteissa)
- Oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne (ohjeteksti: Oppilaan ja huoltajan kanssa tehtävä arviointi oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanteesta
- Itsearviointi (ohjeteksti: Oppilaan itsearviointi)
Lomakkeelle lisättyjä kenttiä
- Henkilökohtaiset vahvuudet
- Oppimisympäristöihin liittyvät ratkaisut (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Oppilaalle annettava tukiopetus (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Oppilaalle annettava osa-aikainen erityisopetus (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Oppilaan ohjaukseen liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Yleisopetuksen yhteistyöluokka (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Suunnitelma oppilaan opiskelusta yhteistyöluokalla (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Yhteistyö vanhempien kanssa
- Oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne
- Arvio tuen tarpeesta
- Perustelut
- Ohjekenttä Arvioinnin tulos -osioon.
Lomakkeen kuva