OPS 2016 Pedagoginen selvitys (Pedagogiset asiakirjat)
Päivitetty viimeksi: 20.5.2020
Tiedostot
Miten lomake ladataan Primukseen?
Tämä ohje sisältää OPS 2016 mukaisen pedagogisen selvityksen muokkauslomakkeen sekä profiililomakkeen.
Muokkauslomakkeella tehdään oppilaalle uusi pedagoginen selvitys tai muokataan olemassaolevaa. Pedagogiset selvitykset ym. Wilman kautta tehdyt asiakirjat tallentuvat Primuksen Pedagogiset asiakirjat -rekisteriin.
Profiililomakkeella tarkastellaan Wilmassa oppilaalle tehtyä pedagogista selvitystä.
Täydennä lomake-editorissa muokkauslomakkeelle seuraavat asetukset:
- Lomakkeen tietokanta: Pedagogiset asiakirjat
- Lomakkeen tyyppi: Rekisterin tiedot
- Käytössä Wilman liittymissä: Opettaja, Henkilökunta
- Käyttäjäryhmä Wilmassa: Esim. "PK Tuki". Sama ryhmä tulee olla täytettynä lomaketta käyttävillä opettajilla ja henkilökunnan henkilöillä myös Opettajat/Henkilökunta-rekisterissä kentässä Käyttäjäryhmä Wilmassa.
- Rasti Uuden rekisterikortin luominen sallittu.
- Rasti Älä näytä tulostettavaa versiota.
Lomakkeiden testauksessa kannattaa hyödyntää Lomake-editorin kenttää Wilman käyttäjätunnus (testaus). Tähän kenttään tulee laittaa testauksen ajaksi se käyttäjätunnus, jolla lomakkeita Wilmassa testataan.
Täydennä lomake-editorissa profiililomakkeelle seuraavat asetukset:
- Lomakkeen tietokanta: Pedagogiset asiakirjat
- Lomakkeen tyyppi: Profiililomake
- Käytössä Wilman liittymissä: Opettaja, Henkilökunta, Huoltaja
Itse lomakkeessa on oltava aina esillä kentät:
- Opiskelija
- Vastuuopettajat
- Asiakirjalaji
- Asiakirjan laatimispäivä
Näiden avulla pedagoginen selvitys liitetään oikeaan oppilaaseen ja vastuuopettajaan, ja se esitetään Wilmassa oikean otsikon alla oikeassa järjestyksessä, oikeiden tulostemallien kanssa. Jos pakollisia kenttiä ei ole esillä, käyttäjä saa Wilmassa ilmoituksen "Käyttö estetty".
Kun oppilaalle myöhemmin luodaan uusia asiakirjoja (uusi arvio, pedagoginen selvitys, oppimissuunnitelma tai HOJKS), voi niiden pohjaksi ottaa aiemmin tehdyn selvityksen tiedot. Ne tiedot, joiden halutaan kopioituvan asiakirjan uuteen versioon, määritellään lomake-editorissa kopioitaviksi kentiksi. Tiedot kopioituvat, kun asiakirja luodaan Wilmassa Kopioi-linkin kautta (ei Lisää uusi -linkin kautta).
- Lomakkeelle on valmiiksi merkitty kopioitaviksi seuraavat tiedot:
- Oppilaan oppimisen eteneminen
- Oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne
- Oppimisvalmiudet ja erityistarpeet
- Henkilökohtaiset vahvuudet
- Arvio siitä, millaisilla tukijärjestelyillä oppilasta voidaan tukea
- Muun asiakirjan päiväys
- Muut asiakirjat
- Muut asiakirjat, lisätietoja
Jotta Wilmassa uudella, OPS 2016 -lomakkeella tehty asiakirja näkyisi oikean profiililomakkeen kautta, pitää sekä uusiin että jo olemassaoleviin pedagogisiin asiakirjoihin tehdä ehto lomakkeen näkymiselle Ehdot ja tarkistussäännöt -välilehdelle.
Tarkistussäännön avulla Wilma erottaa milloin pitää käyttää uudempaa ja milloin taas vanhempaa profiililomaketta. Tämä on helpointa toteuttaa päivämäärävertailuna, eli pedagogisen selvityksen profiililomakkeisiin seuraavanlainen ehto:
Pedagoginen selvitys OPS 2016, profiililomake:
- Asiakirjalaji->Asiakirjalaji="Pedagoginen selvitys" JA Asiakirjan laatimispäivä>=1.8.2016
Vanha Pedagogisen selvityksen profiililomake:
- Asiakirjalaji->Asiakirjalaji="Pedagoginen selvitys" JA Asiakirjan laatimispäivä<1.8.2016
Lomakkeen testausvaiheessa voi päivämäärärajauksen vielä jättää pois, tai vaihtaa siten, että uudet lomakkeet näkyvät Wilmassa.
Lomake näkyy Wilmassa oppilaan Tuki-sivulla sen jälkeen, kun Näkyy Wilmassa kenttä on rastittu lomake-editorissa.
Oppilaan tukisivulla on linkit uusien asiakirjojen perustamiseen sekä aiemmin tehtyjen selaamiseen. Kun opiskelijalle tehdään oppimissuunnitelma, tulee opiskelijaksi se, jonka tukisivun kautta lomake avataan, ja vastuuopettajaksi Wilmaan kirjautunut opettaja.
Oppilaan saama tuki: toimenpiteiden hakeminen
Hae toimenpiteet -painike tulee näkyviin Wilman lomakkeelle, kun lomakkeessa on mukana kentät Toteutetut tukitoimet alkaen ja Toteutetut tukitoimet.
Toteutetut tukitoimet alkaen -kenttään annetaan jokin päivämäärä, ja sitten klikataan Hae toimepiteet -painiketta. Oppilaalle annetut tukitoimet ilmestyvät Toteutetut tukitoimet -kenttään. Tukitoimet ovat Wilman kautta kirjattuja, Primuksen Tukitoimet-rekisteriin tallentuneita tapahtumia, ja ne haetaan annetusta päivämäärästä nykyiseen päivään asti. Tukitoimia voi lisätä myös rivi kerrallaan, kunhan lomake on kerran tallennettu.
- Asiakirjan osiot on nimetty OPH:n mallien mukaisesti, (kuitenkin ilman numeroita, koska joissain tapauksissa kenttätyypeistä ja Primuksen kenttätaulukoista johtuen eivät olisi olleet numeroinnissa identtiset tai osa numeroista jäänyt pois)
- Vanhojen kenttien paikat lomakkeella ovat joiltain osin muuttuneet uusien osioiden vuoksi.
- Perustiedot-osioon siirretty kentät: Asiakirjalaji, Asiakirjan laatimispäivä, Tuen vaihe, Julkaisupäivä huoltajille, Näkyy kaikille opettajille, Piilotettu muilta opettajilta
Lomakkeelta poistettu kentät
- Huoltajien kommentit
- Työskentelytaidot
- Sosiaaliset taidot
Kenttä nimetty eri tavalla lomake-editoriin (aliasnimi)
- Asiakirjan laatimiseen osallistuneet (aliasnimi: Muut laatimiseen osallistuneet oppilashuollon ammattihenkilöt)
- Moniammatillinen yhteistyö (aliasnimi: Käsittely moniammatillisessa työryhmässä)
- Arvio jatkotuen tarpeesta (aliasnimi: Arvio siitä, millaisilla tukijärjestelyillä oppilasta voidaan tukea
Lomakkeelle lisättyjä kenttiä
- Yhteistyö oppilaan ja huoltajien kanssa
- Oppilaan oppimisen eteneminen (kokonaan uusi, ota Kenttäeditorista)
- Oppilaan kuuleminen (pvm)
- Huoltajien kuuleminen (pvm)
- Ohjekenttä oppilaan ja huoltajan kuulemisesta
Lisätty ohjetekstejä kentille
Ohjetekstit ovat lähes suoraan Ops2016 perusteista. Jossain määrin myös OPH:n lomakkeiden mukaan.
- Yhteistyö oppilaan ja huoltajien kanssa (ohjeteksti: Kuvaus oppilaan ja huoltajan kanssa tehdystä pedagogisen selityksen laatimiseen liittyvästä yhteistyöstä)
- Oppilaan oppimisen eteneminen (ohjeteksti: Oppilaan opetuksesta vastaavien opettajien selvitys oppilaan oppimisen etenemisestä)
- Moniammatillinen yhteistyö (ohjeteksti: Oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa moniammatillisena yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tai erityisestä tuesta)
- Oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne (ohjeteksti: Selvitys oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanteesta oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa moniammatillisena yhteistyönä tehtynä, sekä oppilaan ja huoltajan näkökulmista)
- Henkilökohtaiset vahvuudet (ohjeteksti: Henkilökohtaiset vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet)
- Arvio jatkotuen tarpeesta (ohjeteksti: Arvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, ohjauksellisilla, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta tulisi tukea. (Oppilashuollosta pedagogiseen selvitykseen sisällytetään ainoastaan arvio siitä, tulisiko oppilas ohjata yksilökohtaisen oppilashuollon piiriin.)
- Perusteltu arvio oppimäärän yksilöllistämisestä (ohjeteksti: Kirjataan myös arvio ja perustelu sille, tarvitseeko oppilas vapauttamisen oppiaineen oppimäärän opiskelusta tai päätöksen toiminta-alueittain opiskelusta)
Lomakkeen kuva