Att betala utbildningar med Svea Payments (tid. Maksuturva), del 2

Utbildningskalender

Uppdaterad: 25.11.2021

Ni kan be sökande betala utbildningen redan i ansökningsskedet i den elektroniska utbildningskalendern. För att göra betalningarna kan man använda Svea Payments (tidigare Maksuturva).

Det finns två betalningssätt:

  • Faktura, då en faktura uppstår i Primus Fakturering-register utan Svea Payments-andel ELLER
  • Nätbank via Svea Payments: nätbanks-, kort- och mobilbetalningar.

Ni kan ange specifikt per utbildning om båda alternativen (faktura eller nätbank) ska vara tillgängliga eller endast det ena (endast faktura eller endast nätbank). Välj denna uppgift i fältet Betalningssätt vid elektronisk anmälning i Bedömning-registret eller Betalningssätt vid elektronisk ansökan i Klasser-registret. Vi rekommenderar att man väljer samma betalningssätt för alla utbildningar. På så sätt kan kunden välja flera utbildningar i sin köpkorg utan att stöta på felsituationer.

Denna anvisning gäller Svea Payments. Då ni har ingått alla relevanta avtal för betalningsfunktionen och fyllt i alla uppgifter i Primus, kan betalningen utföras i samband med ansökan.