Ansökningsblanketter enligt examen/utbildning
Uppdaterad: 11.1.2021
Läroanstalten eller utbildningsanordnaren kan använda separata ansökningsblanketter för varje examen. Då kopplas en specifik blankett till respektive utbildning i Primus, antingen i Klasser-registret (långa utbildningar) eller Bedömning-registret (korta).
Gör skilda blanketter i Blanketteditorn för alla examina som förutsätter detaljerad examensspecifik information om sökanden, t.ex. brottsregisterutdrag, hälsouppgifter och dylikt.
I Bedömningsregistret finns fältet Blankett för elektronisk anmälan och i Klasser-registret fältet Blankett för elektronisk ansökan. Välj den blankett som har skapats för utbildningen i fråga. Wilma visar då denna blankett då man ansöker till utbildningen.
Om ingen särskild blankett är vald för utbildningen i fältet visar Wilma den blankett där innehållet i Skola-fältet är det samma som i utbildningens Skola-fält. Det är alltså också möjligt att använda endast en blankett, som är gemensam för alla ansökningar.
En sökande kan ansöka till flera utbildningar samtidigt. Ansökningsblanketterna öppnas i den ordning som sökanden prioriterat utbildningarna. Sökanden fyller i blanketten för den första utbildningen i preferensordningen. När sökanden går till följande utbildning i ordningen öppnas en ny blankett, såvida det gjorts separata blanketter för utbildningarna. Om sökanden redan har fyllt i samma Sökanderegisterfält på den första blanketten, kopieras dessa ifyllda uppgifter automatiskt direkt till blanketten för den andra utbildningen.
Preferensordningen sparas automatiskt i Sökanderegistret i fältet Preferensordning vid ansökan till långvarig utbildning.