Virheilmoitusten näyttäminen Primuksen pääikkunassa
Päivitetty viimeksi: 13.1.2025
Primus tekee tiedonsiirron Koskeen automaattisesti versiolla 4.57.2 ja sitä uudemmilla. Katso tarkemmin ohjeesta Koski tuotantosiirto. Automaattinen eHOKS-tiedonsiirto toimii versiosta 4.62.6 lähtien. Jos Kosken tai eHOKS:n automaattisiirrossa tulee virheitä, niistä näytetään ilmoitus Primuksen pääikkunan alareunassa. Virheiden näkyminen pääikkunassa edellyttää, että virheilmoitusrekisterissä ei ole muita kriittisiä virheilmoituksia ja että Primus-käyttäjällä on oikeus avata opiskelijarekisteri. (Kriittiset virheilmoitukset näytetään aina ensisijaisesti, katso alempaa ohjeesta.) Virheet päivittyvät automaattisesti 5 minuutin välein, mutta pääikkunan alareunassa on myös Päivitä-painike, jolla saa päivitettyä heti virheilmoituksen tilanteen.
Kun käyttäjä kirjautuu Primukseen, Primus tutkii Kosken tai eHOKS:n lähetysjonosta, onko siellä virheellisinä kortteina sellaisia opiskelijoita, joihin Primus-käyttäjällä on näkemisoikeus.
Jos virheellisiä kortteja löytyy, pääikkunan alareunassa näkyy ilmoitus "X epäonnistunutta lähetystä KOSKI/eHOKS-siirrossa". Klikkaamalla Näytä-painiketta saa avattua kyseiset opiskelijat opiskelijarekisterissä, kunhan käyttäjällä on oikeus avata Opiskelijat-rekisteri. Näin virheet voi korjata saman tien. Jos kyseessä on turhaan lähetysjonossa oleva opiskelijakortti, sen voi poistaa lähetysjonosta (ks. tarkempi ohje alempana).
Jos kaksi käyttäjää kirjautuu yhtäaikaa, niin molemmille näkyy pääruudussa virheilmoitus, jos Koski-siirrossa on virheitä. Jos toinen käyttäjä korjaa ensin virheet omasta Primuksestaan, niin toiselle käyttäjälle jää vielä virheilmoitus näkyviin, ja kun hän yrittää avata virheellisiä kortteja opiskelijarekisteristä, sieltä ei avaudukaan mitään. Pääikkunan alareunan Päivitä-painike palauttaa näkymään korjatun tilanteen, eli jos kaikki virheet on korjattu, virheilmoitus häviää.
Virheilmoituksia voi selata eteen/taakse-nuolikuvakkeista ja virheilmoituksen perässä lukee suluissa, monesko ilmoitus on kaikista virheilmoituksista yhteensä, esim. 2/5.
Opiskelijoiden poistaminen lähetysjonosta
Koski- ja eHOKS-siirron lähetysjonoon voi toisinaan jäädä opiskelijoita “jumiin”. Kyse voi olla esimerkiksi tilanteesta, jossa opiskelijan viimeisin Koski-/eHOKS-siirto on epäonnistunut ja opiskelija on tämän jälkeen arkistoitu. Tällöin kortti jää lähetysjonoon, eikä tiedonsiirtoa yritetä enää.
Tällaiset opiskelijat voi poistaa lähetysjonosta seuraavasti:
- Jos Primuksen pääikkunan alareunassa on esimerkiksi ilmoitus 10 epäonnistunutta lähetystä KOSKI-siirrossa (tai "...eHOKS-siirrossa"), klikkaa Näytä.
- Valitse rekisterikorttilistasta opiskelijat, jotka ovat turhaan lähetysjonossa ja joita ei ole enää tarkoituskaan siirtää Koskeen tai eHOKSiin.
- Valitse Tiedonsiirrot / Poista valitut opiskelijat KOSKI-siirron lähetysjonosta (tai vaihtoehtoisesti "eHOKS-siirron…").
Huom. Tämä toiminto on käytettävissä vain, kun Opiskelijat-rekisteriin siirrytään Primuksen pääikkunan ilmoituksen Näytä-painikkeen kautta.
Pääikkunan alareunassa näytetään kuutta eri ilmoituslajia kriittisyyden mukaan eli kriittisimmät näytetään ensin ja muut jäävät niiden taakse. Jos kriittisiä ei ole, näytetään Koski-virheilmoitukset seuraavaksi jne. Primuksen versiosta 4.62.6 lähtien pääikkunan alareunassa näkyy eteen- ja taakse-nuolikuvakkeet, joista virheilmoituksia voi selata, jos niitä on enemmän kuin yksi.
- Kriittiset virheilmoitukset: Tarkoittaa Virheilmoitukset-rekisterissä arkistoimattomia rekisterikortteja, jotka täsmäävät hakuun "Lisätietoja="Critical" TAI Lisätietoja="*out of memory*" TAI Lisätietoja="*disk space*" TAI Lisätietoja="Backup"". Nämä näkyvät vain täysillä oikeuksilla oleville käyttäjille.
- Kosken virheilmoitukset: Näitä Primus tutkii Kosken lähetysjonon tilan mukaan. Ne näkyvät vain, jos käyttäjällä on oikeus avata opiskelijarekisteri. Lisätietoa KOSKI-palvelun palauttamien virheiden syistä ja niiden korjauksesta löydät Opetushallituksen ylläpitämästä KOSKI-wikistä.
- eHOKS-virheilmoitukset: Näitä Primus tutkii eHOKS-siirron lähetysjonon tilan mukaan. Ne näkyvät vain, jos käyttäjällä on oikeus avata opiskelijarekisteri.
- Huoltotoimenpiteet: Näkyvät vain kouluttomalla pääkäyttäjällä.
- Opettajille lähetetyt porrastetut tekstiviestit ja näiden perumismahdollisuus: Tätä käytetään esim. sijaisten haussa siten, että ensimmäisen vastauksen saatuaan koulusihteeri peruu muut viestit lähetysjonosta.
- Lähtemättömät sähköpostit ja tekstiviestit: Näytetään, kun muunlaisia virheviestejä ei löydy.