Virheilmoitusten näyttäminen Primuksen pääikkunassa
Päivitetty viimeksi: 1.10.2020
Primus tekee tiedonsiirron Koskeen automaattisesti versiolla 4.57.2 ja sitä uudemmilla. Katso tarkemmin ohjeesta Koski tuotantosiirto. Automaattinen eHOKS-tiedonsiirto toimii versiosta 4.62.6 lähtien. Jos Kosken tai eHOKS:n automaattisiirrossa tulee virheitä, niistä näytetään ilmoitus Primuksen pääikkunan alareunassa. Virheiden näkyminen pääikkunassa edellyttää, että virheilmoitusrekisterissä ei ole muita kriittisiä virheilmoituksia ja että Primus-käyttäjällä on oikeus avata opiskelijarekisteri. (Kriittiset virheilmoitukset näytetään aina ensisijaisesti, katso alempaa ohjeesta.) Virheet päivittyvät automaattisesti 5 minuutin välein, mutta pääikkunan alareunassa on myös Päivitä-painike, jolla saa päivitettyä heti virheilmoituksen tilanteen.
Kun käyttäjä kirjautuu Primukseen, Primus tutkii Kosken tai eHOKS:n lähetysjonosta, onko siellä virheellisinä kortteina sellaisia opiskelijoita, joihin Primus-käyttäjällä on näkemisoikeus. Jos on, niin pääikkunan alareunassa näkyy ilmoitus "X epäonnistunutta lähetystä KOSKI/eHOKS-siirrossa" ja Näytä-painike avaa kyseiset opiskelijat opiskelijarekisterissä. Näin virheet voi korjata samantien. Käyttäjällä pitää olla oikeudet avata Opiskelijat-rekisteri.
Jos kaksi käyttäjää kirjautuu yhtäaikaa, niin molemmille näkyy pääruudussa virheilmoitus, jos Koski-siirrossa on virheitä. Jos toinen käyttäjä korjaa ensin virheet omasta Primuksestaan, niin toiselle käyttäjälle jää vielä virheilmoitus näkyviin, ja kun hän yrittää avata virheellisiä kortteja opiskelijarekisteristä, sieltä ei avaudukaan mitään. Pääikkunan alareunan Päivitä-painike palauttaa näkymään korjatun tilanteen, eli jos kaikki virheet on korjattu, virheilmoitus häviää.
Virheilmoituksia voi selata eteen/taakse-nuolikuvakkeista ja virheilmoituksen perässä lukee suluissa, monesko ilmoitus on kaikista virheilmoituksista yhteensä, esim 2/5.
Pääikkunan alareunassa näytetään kuutta eri ilmoituslajia kriittisyyden mukaan eli kriittisimmät näytetään ensin ja muut jäävät niiden taakse. Jos kriittisiä ei ole, näytetään Koski-virheilmoitukset seuraavaksi jne. Primuksen versiosta 4.62.6 lähtien pääikkunan alareunassa näkyy eteen- ja taakse-nuolikuvakkeet, joista virheilmoituksia voi selata, jos niitä on enemmän kuin yksi.
- Kriittiset virheilmoitukset: Tarkoittaa Virheilmoitukset-rekisterissä arkistoimattomia rekisterikortteja, jotka täsmäävät hakuun "Lisätietoja="Critical" TAI Lisätietoja="*out of memory*" TAI Lisätietoja="*disk space*" TAI Lisätietoja="Backup"". Nämä näkyvät vain täysillä oikeuksilla oleville käyttäjille.
- Kosken virheilmoitukset: Näitä Primus tutkii Kosken lähetysjonon tilan mukaan. Ne näkyvät vain, jos käyttäjällä on oikeus avata opiskelijarekisteri. Lisätietoa KOSKI-palvelun palauttamien virheiden syistä ja niiden korjauksesta löydät Opetushallituksen ylläpitämästä KOSKI-wikistä.
- eHOKS-virheilmoitukset: Näitä Primus tutkii eHOKS:n lähetysjonon tilan mukaan. Ne näkyvät vain, jos käyttäjällä on oikeus avata opiskelijarekisteri.
- Huoltotoimenpiteet: Näkyvät vain kouluttomalla pääkäyttäjällä.
- Opettajille lähetetyt porrastetut tekstiviestit ja näiden perumismahdollisuus: Tätä käytetään esim. sijaisten haussa siten, että ensimmäisen vastauksen saatuaan koulusihteeri peruu muut viestit lähetysjonosta.
- Lähtemättömät sähköpostit ja tekstiviestit: Näytetään, kun muunlaisia virheviestejä ei löydy.