Antalet konst- och färdighetsämnen från lågstadiet till högstadiet
Konst- och färdighetsämnenSkolbyten
Uppdaterats: 17.6.2021
Antalet årsveckotimmar som har avlagts i konst- och färdighetsämnen på högstadiet kan med hjälp av Primus överföras till högstadiet så att högstadiet kan kontrollera att minimitimantalet fylls.
Om man vill överföra årsveckotimmarna till högstadiet med hjälp av Primus, kan man skriva ut årsveckotimmarna i elevkortet eller upprätta en skild utskrift.
När man överför studerandekortet från lågstadiet till högstadiet överförs prestationsuppgifterna inte. Om man vill överföra årsveckotimmarna i elektronisk form måste man anteckna antalet årsveckotimmar i konst- och färdighetsämnen till ett skilt fält, därifrån uppgiften överförs till högstadiet.
- Via fälteditorn tar man fram t.ex. något Observera 1 - Observera 3 -fält, vilket inte är i användning.
- I detta fält anger lågstadiet konst- och färdighetsämnenas ämnesförkortningar och kursantal.
- Detta fält tas med i dataöverföringen som görs till högstadiet. I multiPrimus måste det här fältet man definieras som uppgift som ska kopieras. Närmare om detta finns noggrannare i anvisningen Förberedelser före skolbyten (punkten "Studerandeuppgifter som överförs (kopieras)").
På högstadier måste man på motsvarande sätt ta fram något fält där antalet årsveckotimmar tas emot. Dataöverföringen underlättas om fältet är samma som på lågstadiet.
Högstadiet behöver inte göra ändringar i läroplanen på grund av lågstadiets årsveckotimmar. Detta måste man endast göra i de fall att man i skild bilaga vill skriva ut det gemensamma antalet årsveckotimmar i konst- och färdighetsämnena från lågstadiet och högstadiet. Om man vill ge en dylik bilaga till eleverna upprättas för lågstadiets prestationer en extra kurs till varje konst- och färdighetsämne. Kursens nummer kan t.ex. vara 0 (noll). Om kursantalet för de flesta studeranden är det samma kan detta matas in i Kurser-registret. Antalet årsveckotimmar antecknas i Studieveckor-fältet.
För dessa s.k. 0 -kurser upprättas en egen kurstyp, på detta sätt är det lätt att förhindra att dessa skrivs ut på utskrifterna. Detta underlättar också uppföljningen av låg- och högstadiets prestationer. Kurstypen skapas i registret Kurstyper och den väljs till kursen i registret Kurser i fältet Typ.
Då man antecknar lågstadiets kurser i högstadiets 0-kurs, lönar det sig att upprätta egna bedömningslistor för varje klass. I dessa bedömningslistor anges ett prestations-vitsord (t.ex. G = godkänd). I bedömningslistan kan man också ange avvikande kursantal. Prestationsuppgifterna man får från lågstadiet kan utskrivas på papper för då är det lättare att inmata vitsord i bedömningslistor. Då man sedan fastställer bedömningslistorna har studerandena rätt antal prestationer i 0 -kursen.