LP 2016: Inledningssida
Uppdaterad: 21.4.2020
Den nya läroplanen för den grundläggande utbildningen trädde i kraft med början från läsåret 2016-2017.
På den här sidan har vi samlat anvisningar och tips om läroplansändringen i våra skoladministrationsprogram. Anvisningar kan även användas som kontrollista, om det finns åtgärder som inte har gjorts i Primus i samband med förnyelsen.
Göra läroplanen
Det finns två alternativa sätt att göra den nya läroplanen; antingen bearbetar man utgående från den gamla läroplanen (ALTERNATIV 1), eller så skapar man en helt ny läroplan (ALTERNATIV 2).
Det här alternativet kan användas då
- kommunen redan från förr använder gemensamma läroplaner och kurser som är uppdelade enligt skolnivå, och alla elever övergår till den nya läroplanen samtidigt.
- läroplanen inte ändras nämnvärt och inga väsentliga ändringar heller sker i den verbala bedömningen.
Detta alternativ kan användas även om det finns flera olika läroplaner i kommunen (t.ex. skolspecifika). Ändringarna måste i så fall göras separat i varje kurs/läroplan, så det kan vara mindre tidskrävande att göra en helt ny läroplan enligt beskrivningen längre ner.
Vi rekommenderar att kommunen gör en gemensam läroplan för lågstadier och en för högstadier i samband med läroplansändringen.
Om ni vill använda er av alternativ 1, se anvisningen LP 2016: Bearbeta läroplanen utgående från den gamla.
Det här alternativet kan användas då
- övergången till den nya läroplanen sker stegvis så att en del elever går efter den gamla och en del efter den nya läroplanen. När man gör en ny läroplan med nya kurser kan ändå även den gamla läroplanens kursbeskrivningar t.ex. visas i Wilma.
- man vill börja från rent bord (exempelvis om det från förr finns flera läroplaner som man nu vill slå ihop).
- man i samband med läroplansändringen vill ändra också den verbala bedömningen.
- läroplanen ändras avsevärt.
Om ni vill använda er av alternativ 1, se anvisningen LP 2016: Att göra en helt ny läroplan.
Läroplanen som trädde i kraft 1.8.2016 förutsätter formativ bedömning av eleven. Den formativa bedömningen är kontinuerlig. Läraren bedömer eleverna under kursens gång, medan eleverna utför självvärdering. Bedömningen görs för såväl kurser och mångvetenskapliga lärområden.
Lärarna ser graferna över den formativa bedömningen och studerandens självvärdering i infodialogen på gruppens bedömningssida. Detta gäller både grupperna och de mångvetenskapliga lärområdena. När du klickar på en studerande i bedömningen öppnas en ruta med bl.a. studerandens tidigare prov, lektionsanteckningar och den formativa bedömningen på en separat flik. Därmed kan du smidigt använda den formativa bedömningen vid bedömningssamtalen med studeranden.