LP 2016: Hantering av högstadiets kurser i övergångsskedet

Läroplan

Uppdaterats: 21.4.2020

Kursförkortningarna fungerar som identifierare i Primus och Kurre. Förkortningarna ska vara unika. Samma förkortning kan alltså inte anges för två olika aktiva kurser, fastän de tillhör olika läroplaner.

När högstadierna bygger upp sin nya läroplan och befinner sig i det skedet då man har kurser från både den gamla och den nya läroplanen, och de gamla och nya kurserna har delvis eller helt samma förkortningar, måste man antingen ändra kursförkortningarna för den gamla läroplanens kurser eller stegvis arkivera den gamla läroplanens kurser under flera års tid. På så vis försäkrar man sig om att de bedömningslistor som görs är kopplade till rätt kurser och att de vitsord som fastställs gäller rätt kurser.

Nedan presenteras skeden, fördelar och nackdelar med de två alternativen. Jämför dem noggrant innan du besluter dig för vilket alternativ som lämpar sig bäst för er skola.