LP 2016: Hantering av högstadiets kurser i övergångsskedet
Uppdaterats: 21.4.2020
Kursförkortningarna fungerar som identifierare i Primus och Kurre. Förkortningarna ska vara unika. Samma förkortning kan alltså inte anges för två olika aktiva kurser, fastän de tillhör olika läroplaner.
När högstadierna bygger upp sin nya läroplan och befinner sig i det skedet då man har kurser från både den gamla och den nya läroplanen, och de gamla och nya kurserna har delvis eller helt samma förkortningar, måste man antingen ändra kursförkortningarna för den gamla läroplanens kurser eller stegvis arkivera den gamla läroplanens kurser under flera års tid. På så vis försäkrar man sig om att de bedömningslistor som görs är kopplade till rätt kurser och att de vitsord som fastställs gäller rätt kurser.
Nedan presenteras skeden, fördelar och nackdelar med de två alternativen. Jämför dem noggrant innan du besluter dig för vilket alternativ som lämpar sig bäst för er skola.
Detta alternativ har två skeden:
- Ändra förkortingarna för den gamla läroplanens kurser genom att skriva in en bokstav framför förkortningarna, t.ex. "w".
- Överför de ändrade förkortningarna från Primus till Kurre.
Båda skedena presenteras i anvisningen LP 2016 och GLP 2016: Att ändra de gamla kursförkortningarna. Observera, att den i anvisningen nämnda dataöverföringen från Kursregistret endast kan användas för att uppdatera kursernas förkortningar till Kurre, inte ämnenas. Om ni har överfört undervisningsutbudet till Kurre som ämnen i stället för kurser, måste ni alltså ändra förkortningarna i Kurre manuellt.
Fördelar
- Du behöver inte stegvis arkivera den gamla läroplanens kurser i överföringsskedet, utan alla gamla kurser kan arkiveras på en gång när ni inte längre har några elever som följer den gamla läroplanen.
Nackdelar
- Du måste troligtvis göra ändringar i era gamla betygsbottnar. Om utskriftsvillkoren innehåller hänvisningar till kursförkortningar, måste dessa ändras så att de motsvarar de ändrade förkortningarna.
- Om ni överfört undervisningsutbudet till Kurre som ämnen, måste ämnesförkortningarna i Kurre ändras manuellt, vilket kan innebära en hel del arbete.
- Detta alternativ medför mera arbete än alternativ 2.
Detta alternativ innebär att ni i övergångsskedet arkiverar de gamla kurserna vartefter de blir överflödiga:
- Efter avslutat läsår arkiveras i Kursregistret de kurser som gäller sådana årskurser som inte berörs av följande läsårs bedömningslistor.
- I praktiken arkiveras under våren 2017 den gamla läroplanens kurser för åk 7. Under våren 2018 arkiveras den gamla läroplanens kurser för åk 8 och våren 2019 arkiveras de gamla kurserna för åk 9.
- De arkiverade kurserna är fortfarande synliga i de fortsättande elevernas läroplan, men arkiverade kurser kan inte väljas för nya bedömningslistor. När du alltså gör bedömningslistor för elever i åk 7 som följer den nya läroplanen, kan du vara säker på att du väljer den nya läroplanens kurser för bedömningslistorna.
- Obs! Kom ihåg att arkivera den gamla läroplanens kurser innan du gör bedömningslistor för följande läsår.
Fördelar
- Du behöver inte ändra förkortningarna för den gamla läroplanens kurser, varken i Primus eller i Kurre.
- Era gamla betygsbottnar behöver inte ändras.
- Detta alternativ innebär mindre arbete än alternativ 1.
Nackdelar
- Du måste under hela övergångsskedet komma ihåg att varje år arkivera de kurser i den gamla läroplanen som blir överflödiga.