LP 2016: Bearbeta läroplanen utgående från den gamla
Uppdaterad: 21.4.2020
På den här sidan hittar du information om de vanligaste sakerna du bör observera när du ändrar en läroplan.
Om du är osäker på om det lönar sig att bearbeta läroplanen utgående från den gamla eller att göra en helt ny läroplan, se förs anvisningen LP 2016: Inledningssida.
Följande är bra att tänka på när man gör ändringar i läroplanen:
- När man kopierar läroplanen uppstår inga nya kurser, utan samma kurser (= registerkort) finns i den nya och den gamla läroplanen.
- Även om man ändrar kursernas omfattning i Kursregistret kommer den gamla omfattningen att stå kvar i de kurser som studerandena har avlagt, förutsatt att Kursregistrets Uppdatera till studerandenas prestationer inte används.
- Om läroplanen och kursbeskrivningarna syns i Wilma och kursbeskrivningarna uppdateras så att de motsvarar den nya läroplanen, ska man komma ihåg att den nya kursbeskrivningen genast visas i Wilma.
- Kontrollera innan du gör läroplansändringar att studerandenas betyg (åtminstone läsårs- och avgångsbetygen) finns i utskriftsarkivet. Det är endast via utskriftsarkivet som man kan få fram ett betyg som avspeglar den läroplan som gällde vid prestationstidpunkten.
- Om övergången till den nya läroplanen sker stegvis är vår rekommendation att man gör nya kurser och en ny läroplan
- Observera att endast de prestationer som hör till elevens läroplan skrivs ut på elevkortet. Om elevens läroplan och kurser alltså ändras, bör du se till att bevara prestationsinformationen, antingen genom att skriva ut elevkortet innan du byter läroplan, överföra prestationsinformationen från de gamla kurserna till de nya eller placera de gamla ämnena och kurserna i den nya läroplanen.
1. Kopiera den gamla läroplanen och spara kopian med ett nytt namn.
2. Gör ändringarna i kurserna.
3. Gör ändringarna i den nya läroplanen.
4. Markera den ändrade läroplanen åt dem som går enligt den nya läroplanen.
5. Överför vid behov prestations- och valuppgifter från den gamla till den nya läroplanen.
6. Arkivera den gamla läroplanen.
Närmare instruktioner finns nedan.
Gör inte ändringarna direkt i den gamla läroplanen utan ta först en kopia på den och gör ändringarna i kopian.
- Välj den nuvarande läroplanen i Läroplansregistret och ta en kopia på den (Funktioner / Kopiera registerkort).
- Spara kopian under ett nytt namn.
- Observera att kopian består av samma kurser (registerkort) som den ursprungliga läroplanen.
Omfattningsändringar
Om antalet kurser i läroämnet kvarstår men kursernas omfattning ändras, måste du ändra omfattningen i Kursregistrets fält Studieveckor. Se separat anvisning Anteckna timantal.
I kurser som redan har avlagts kommer den gamla omfattningen att stå kvar, förutsatt att Kursregistrets Uppdatera till studerandenas prestationer inte används.
När man inför det kommande läsårets schemaläggning gör överföringen till Kurre, är det den omfattning som gäller vid överföringstidpunkten (Kursregistrets Studieveckor) som flyttas till Kurre. De kurser som har överförts med fel omfattning till Kurre måste ändras manuellt i Kurre.
Lägg in nytt läroämne eller nya kurser i läroplanen
Eventuella nya läroämnen och kurser ska först skapas i Kursregistret, antingen via Funktioner / Nytt registerkort, eller genom att kopiera kortet för en gammal kurs eller ett gammalt ämne (Funktioner / Kopiera registerkort) och sedan ändra det. När du har gjort kurserna ska de placeras på rätt ställe i läroplanen i Läroplansregistret.
Omgivningslära i lågstadiet
Enligt LP 2016 integreras i läroämnet omgivningslära ämnesområdena biologi, geografi, fysik, kemi och hälsokunskap. Biologi, geografi, fysik och kemi tas alltså bort som separata ämnen.
Gör i Kursregistret de kurser i omgivningslära som saknas och placera dem under ämnet Omgivningslära i den nya läroplanen i Läroplansregistret.
Under läsåret 2016-2017 undervisas på åk 6 undantagsvis fortfarande biologi och geografi samt fysik och kemi i stället för omgivningsläran. Bevara alltså dessa ämnen och deras kurser för åk 5 och 6 i den nya läroplanen. Efter läsåret 2016-2017 kan du arkivera dessa ämnen och kurser i Kurser-registret och ta bort dem från läroplanen.
Historia och samhällslära i lågstadiet
ALTERNATIV 1: Gör separata läroämnen i den nya läroplanen: Historia och Samhällslära
Utgångsläge A: Om läroämnet i lågstadiets gamla läroplan varit bara Historia, ska du bevara det och lägga till eventuella kurser som saknas (t.ex. 4:e årskursens). Skapa sedan det nya läroämnet Samhällslära och kurserna.
Utgångsläge B: Om läroämnet i lågstadiets gamla läroplan varit Historia och samhällslära, ska du bevara ämnet och dess kurser i läroplanen tills det inte längre finns elever som läst det gamla ämnet Historia och samhällslära kvar i skolan. Arkivera då ämnets och kursernas kort i Kursregistret. Prestationerna i Historia och samhällslära finns ändå kvar för eleverna. Skapa de nya läroämnena Historia och Samhällslära och de kurser som hör till dem.
ALTERNATIV 2: Gör ett läroämne i den nya läroplanen: Historia och samhällslära
Utgångsläge A: Om läroämnet i lågstadiets gamla läroplan varit bara Historia, ska du bevara ämnet och dess kurser i läroplanen tills det inte längre finns elever som läst det gamla ämnet Historia kvar i skolan. Arkivera då ämnets och kursernas kort i Kursregistret. Prestationerna i Historia finns ändå kvar för eleverna. Skapa det nya läroämnet Historia och samhällslära och de kurser som hör till det.
Utgångsläge B: Om läroämnet i lågstadiets också i lågstadiets gamla läroplan varit Historia och samhällslära, ska du bevara det och lägga till de eventuella kurser som saknas (t.ex. 4:e klassens).
Läroämnet Arbete i lågstadiet
Enligt LP 2016 ingår bedömning av arbetet som en del av bedömningen i läroämnena och beaktas när vitsord bildas.
Om arbetet har bedömts som ett separat läroämne i den gamla läroplanen och du vill att vitsorden ska finnas med i den nya läroplanen, ska du bevara ämnet och kurserna i den nya läroplanen tills det i skolan inte längre finns elever som har prestationer i ämnet. Arkivera då ämnets och kursernas kort i Kurser-registret. Vitsorden i arbete finns ändå kvar för eleverna.
Om vitsorden för Arbete inte sparas i den nya läroplanen, syns de i elevernas läroplaner som sk. svans. Man kan dölja svansen i Studerande-registret genom att tömma fältet Övriga kursers moderkurs i Läroplaner-registret.
Då kurser faller bort helt ur läroplanen
Kurser faller bort helt ur läroplanen t.ex. i lägen där man övergår från tre till två bedömningstillfällen.
- Den kurs som faller bort ska finnas kvar i läroplanen tills det i skolan inte längre finns elever som har haft kursen. Kursens kort kan arkiveras i Kursregistret. Prestationerna finns ändå kvar för eleverna.
- I fortsättningen görs bedömningen så att endast kurserna 1 och 2 bedöms fast det finns tre kurser i läroplanen. Det här är lättare än om man skulle bedöma kurserna 1 och 3. Om man hoppar över en kurs krävs nämligen en del manuellt arbete med bedömningslistor.
- Ämnets årsveckotimmar delas jämnt mellan kurs 1 och kurs 2. Gör omfattningsändringen i Kursregistret men uppdatera INTE ändringen till prestationerna. På så vis kommer ändringen att gälla enbart kommande prestationer.
- Ändra kursernas innehåll, mål osv. så att de motsvarar det nya systemet med två kurser.
- När kurser tas bort ur läroplanen (då det i skolan inte längre finns elever med prestationer i kurserna), bör de kurser som förblir i bruk numreras på nytt så att kursnumreringen är löpande.
Då antalet bedömningstillfällen ökar
Om skolan övergår t.ex. från två till tre bedömningstillfällen ska du lägga in en ny kurs i ämnet per årskurs.
- Korrigera kursernas omfattning i Kursregistret: dela upp årskursens veckotimmar mellan de tre kurserna.
- Det lönar sig att göra den nya kursen genom att kopiera den från den föregående kursen i ämnet, så blir kurstypen, vitsordsskalan och dylikt automatiskt korrekt.
- Ge ämnets kursförkortningar en ny löpande numrering.
- Om planeringsarbetet i Kurre är gjort enligt ämne behövs inga andra ändringar. I bedömningslistorna kommer årskursens första valda och obedömda kurs att stå som kurs.
Då ett ämne faller bort ur läroplanen
Om ett läroämne tas bort permanent ska du arkivera ämnets och kursernas registerkort i Kursregistret. Ämnet måste finnas kvar i läroplanen hos de elever som fortsätter, med tanke på betyg och elevkort.
När du gjort ändringsarbetet i ämnena och kurserna är det dags för den nya läroplanen i Läroplansregistret.
- Gå till Läroplansregistret och välj den läroplan som du vill ändra.
- Klicka på Kurser-flikens Sök-knapp, för att få fram kurslistan. Ha en så smidig kursföljd som möjligt i listan. Du kan ändra listordningen genom att med andra musknappen klicka på kurslistan och välj Ändra listans ordning.
- För in de lärokurser och kurser som ska ingå i läroplanen till läroplansträdet i den vänstra kanten.
- Flytta bort eventuella överflödiga kurser och ämnen från läroplansträdet.
- Se de närmare anvisningarna om läroplansbyggandet.
Ange i Studeranderegistret den nya läroplanen som läroplan för de elever som i fortsättningen ska gå efter den.
Om man vill börja göra det kommande läsårets scheman i Kurre innan det gamla läsåret tar slut ska undervisningsutbudet i den nya läroplanen först överföras till Kurre. Det görs så här:
- Ge tillfälligt eleverna den nya, bearbetade läroplanen.
- Om undervisningsutbudet överförs till Kurre på basis av val, så observera att valen bör vara antecknade i Primus' Studerande-register.
- Om en kurs har skapats som ny i den nya läroplanen måste man för den anteckna valen innan man gör överföringen till Kurre.
- Gör dataöverföringen till Kurre.
- Byt tillbaka den gamla läroplanen för eleverna.
När du gör dataöverföringen till Kurre inför det kommande läsåret överförs den omfattningsinformation som gäller vid överföringstidpunkten (Kursregistrets Studieveckor) till Kurre. Om fel omfattningsinformation har överförts med kurserna måste omfattningen ändras manuellt i Kurre.
Om en kurs har skapats som ny i den nya läroplanen och kursen har en motsvarighet också i den gamla läroplanen, kan du flytta prestationerna och valen från den gamla kursen till den nya. Se den separata anvisningen om att överföra prestationer och val till en ny läroplan. Detta gör man i praktiken på sommaren, efter att läsåret avslutats.
Obs! I den verbala bedömningen fungerar det så, att Övriga vitsord överförs till samma rader i den nya kursen som de var på i den gamla kursen. Se alltså till att Övriga vitsord (ämne) och radordningen för dessa stämmer överens i den gamla och den nya kursen. Kryssa för Överför inte övriga vitsord i inställningarna för överföringen av prestationerna om uppgifterna i fältet Övriga vitsord (ämne) inte är identiska i den gamla och nya läroplanen.
När den gamla läroplanen inte längre används av någon elev ska du arkivera den i Läroplansregistret.