LP2016: Att göra en helt ny läroplan
Uppdaterad: 30.10.2023
På den här sidan hittar du information om de vanligaste sakerna du bör observera när du gör en ny läroplan.
Om du är osäker på om det lönar sig att bearbeta läroplanen utgående från den gamla eller att göra en helt ny läroplan, se förs anvisningen LP 2016: Inledningssida.
Följande är bra att tänka på när man gör en ny läroplan:
- Det går att överföra prestationerna och valen från den gamla till den nya läroplanen. I den verbala bedömningen flyttas Övriga vitsord till de motsvarande raderna som i den gamla kursen. Kontrollera därför att Övriga vitsord (ämne) och radordningen stämmer överens i den nya och den gamla kursen.
- Innan du börjar förnya läroplanen ska du kontrollera att åtminstone läsårs- och avgångsbetygen finns i utskriftsarkivet. Om man i efterhand behöver kunna ge ett betyg enligt en viss prestationstidpunkt och läroplan är det möjligt endast via utskriftsarkivet.
- Observera att elevkortet innehåller enbart de prestationsuppgifter som finns i elevens läroplan. Om eleven ska få en annan läroplan och nya kurser ska du på förhand ta tillvara prestationsinformationen antingen genom att skriva ut elevkortet innan du byter läroplan, överföra prestationsinfon från de gamla kurserna till de nya eller genom att ha med de gamla ämnena och kurserna i den nya läroplanen.
- Innan du skapar/överför de nya kurserna och ämnena kan du överväga om ni ska ändra den gamla läroplanens kursförkortningar (med t.ex. bokstaven w: wMA1, MA1w eller dylikt). Detta kan dock orsaka problem med dataöverföringar och utskrifter, vilket betyder att en ändring av förkortningarna inte alltid är att rekommendera. I övrigt medför ändringen av förkortningarna att det är lättare att skilja mellan kurserna i Primus och Kurre. Se närmare: LP 2016 och GLP 2016: Att ändra de gamla kursförkortningarna. Du kan ändra förkortningarna för alla kurser på en gång med hjälp av anvisningen ändra gamla kursförkortningar. Den nya läroplanens kurser får i alla falla ha de korrekta förkortningarna, eftersom de kommer att användas i många år framåt.
1. Gör nya registerkort för de nya ämnena och kurserna i Kursregistret (två alternativa sätt: A och B).
2. Bygg upp en ny läroplan i Läroplansregistret.
3. Tilldela studerandena den nya läroplanen i Studeranderegistret.
4. Överför studerandenas prestationer och val från den gamla läroplanen till den nya.
5. Arkivera de gamla kurserna och ämnena samt den gamla läroplanen.
Närmare instruktioner finns nedan.
I slutet av den här anvisningen finns följande txt-filer innehållande registerkorten för LP2016-kurserna:
- Lågstadie 2 perioder
- Lågstadie 5 perioder
- Högstadie 2 perioder
- Högstadie 5 perioder
Där finns också excel-filer, som kan användas för att i förväg kontrollera innehållet i överföringsfilerna.
Välj fil enligt skolnivå och antal bedömningsgånger. Om ni använder någon annan periodisering än dessa ska du observera följande:
- Välj den fil som innehåller det största antalet kurser
- Importera inte uppgiften om årskurs när du importerar filen till Primus (alternativt kan du ta bort årskurs-uppgiften för kurserna efter importen)
- Ta bort de överflödiga kurserna efter importen till Primus och uppdatera årskurs-uppgiften samt vid behov även kurstypen.
Följande information från Kurser-registret ingår i filerna:
- Förkorting (kursnumreringen gjord med två siffror: MA01, MA02. Förnollorna gör att kurserna kommer i rätt ordningsföljd t.ex. i Kurre)
- Kod 6 (samma innehåll som i Förkortning-fältet. Kan vid behov användas som identifieringsfält vid överföringen av prestationer från den gamla läroplanen)
- Namn
- Årskurs
- Skolnivå (lågstadie eller högstadie, nivåerna ska finnas i Skolnivåer-registret)
- Typ (= kurstyp)
- Vitsordets räknesätt
- Läroplan, observera (LP2016 ls / LP2016 hs)
- Lärokurs
- Det andra inhemska språket
I högstadiefilerna ingår dessutom
- GA ämne
- GA språk
- GA modersmål
- GA rad
Kurstyper som använts i filen:
Lågstadier:
- ls uppförandets ämne
- ls uppförandets kurs
- ls gemensamt ämne
- ls gemensam kurs
- ls valfritt ämne
- ls valfri kurs
- ls kortkurs ämne
- ls kortkurs kurs
- ls mellanrubrik
- ls låtsaskurs
- ls mellanämne (för konst- och färdighetsämnena)
Högstadier:
- hs uppförandets ämne
- hs uppförandets kurs
- hs gemensamt ämne
- hs gemensam kurs
- hs valfritt ämne
- hs valfri kurs
- hs kortkurs ämne
- hs kortkurs kurs
- hs mellanrubrik
- hs mellanämne (för konst- och färdighetsämnena)
Att observera i filinnehållet
- Filerna innehåller inte läroämnenas/kursernas omfattningar (Kursregistrets Studieveckor), eftersom kommunerna rätt långt avgör årskursfördelningen på lokal nivå.
- Inte heller beskrivningar, innehåll, mål och annan information som kompletteras på lokal nivå ingår i filerna.
- Lågstadiefilerna innehåller inte biologi och geografi eller fysik och kemi för åk 6 läsåret 2016-2017. Inkludera den gamla läroplanens ämnen och kurser för biologi och geografi samt fysik och kemi i den nya läroplanen, och ta sedan bort dem efter läsåret 2016-2017 när det inte längre finns elever som har de ämnena.
- Alla religions- och livsåskådningsämnen har samma ämnesnamn, dvs. Religion/Livsåskådningskunskap, på ämnesnivå eftersom man på betyget inte noggrannare specificerar vilket eleven deltagit i.
- Enligt grunderna för LP 2016 ingår bedömning av arbetet som en del av bedömningen i läroämnena och beaktas när vitsord bildas. Om arbete har bedömts som ett separat läroämne i den tidigare läroplanen ska du nu ha med den gamla läroplanens Arbetsämne och dess kurser i den nya läroplanen. Sedan när det inte längre finns elever som har prestationer i ämnet kan du ta bort det ur läroplanen.
- I lågstadiefilerna är historia och samhällslära separata ämnen.
- Det enda övriga främmande språket som finns med i filen är tyskan. Om kommunen erbjuder andra språk måste de skapas separat.
- Filerna innehåller som "Övriga valfria ämnen" ett långt valfritt (med förkortningen vVAL) och ett kort valfritt (med förkortningen xVAL) ämne med tillhörande kurser. Kommunen/skolan ändrar förkortningarna och namnen enligt egna behov, och skapar vid behov flera till exempel genom att kopiera korten och namnge de övriga ämnena och kurserna.
- För konst- och färdighetsämnenas del är innehållet i överföringsfilerna byggt enligt att de är valfria för eleverna. Ifall kommunens/skolans tillvägagångssätt för dessa är, att de ingår som en del av den gemensamma undervisningen, måste deras uppgifter bearbetas efter att man läst in överföringsfilen. Se närmare anvisning LP 2016: Konst- och färdighetsämnena.
- Högstadiernas filer innehåller de uppgifter som finns att tillgå gällande gemensam ansökan. Det kan komma ändringar senare, ifall det med den nya läroplanen kommer uppdaterade anvisningar gällande Studieinfo från Utbildningsstyrelsen.
- Ämnesnamnen följer läroplansgrunderna. I grunderna definieras inte de förkortningar som ska användas i den grundläggande undervisningen. Överföringsfilens förkortningar är gjorda enligt följande:
- ämnen bestående av ett ord: de två första bokstäverna (t.ex. Matematik, MA)
- ämnen bestående av flera ord (t.ex. språk): de två första bokstäverna + det sista ordets första bokstav (+ lärokurs).
- några undantag från ovan nämnda regler har gjorts för att undvika överlappningar
- valbara ämnen börjar med bokstaven v, kortkurser börjar med bokstaven x
Innan filen importeras
Definiera okända uppgifter
- Försäkra dig om att de fält som listas ovan är framtagna i Kursregistret.
- Gör sådana kurstyper som saknas i Primus Kurstypsregister, eller ange alternativt i importfasen vilka kurstyper i Primus som ska motsvara dem i filen. Observera att de kurstypsnamn som är i bruk sedan tidigare inte får ändras, eftersom detta orsakar problem med betygsmallarna.
Läs in filen i Kurser-registret
- Välj önskad överföringsfil nertill på denna sida och spara den på din dator.
- I Kurser-registrets menybalk uppe på sidan klickar du på Dataöverföringar / Dataöverföring till Primus.
- Hämta fram den fil du nyss sparade med hjälp av Bläddra-knappen.
- Överföringens typ: Överföring från annan Primus.
- Använd alternativet Överför alla som nya
- Vilken information som ska överföras anger du antingen med Välj alla eller genom att kryssa för de önskade uppgifterna.
- Inget identifieringsfält ska anges när alla överförs som nya.
- Närmare anvisning: Ta emot dataöverföring, del 1
Efter att du sparat överföringsfilen ska du ännu klicka på "Hämta på nytt"-pilen nere till höger för att de importerade kurserna ska bli synliga.
När kurserna har importerats
- Kontrollera och komplettera dem så att de stämmer överens med kommunens/skolans. Till exempel omfattningarna (Studieveckor), Vitsordsskala, Övriga vitsord (ämne) och Övriga vitsords vitsordsskala kan kompletteras.
- Välj om du vill skola/skolor för kurserna. Kursen syns i de skolor som är valda i Skola-fältet. Om fältet lämnas tomt, syns kursen för alla skolor.
- För konst- och färdighetsämnenas del är innehållet i överföringsfilerna byggt enligt att de är valfria för eleverna. Ifall kommunens/skolans tillvägagångssätt för dessa är, att de ingår som en del av den gemensamma undervisningen, måste deras uppgifter bearbetas efter att man läst in överföringsfilen. Se närmare anvisning LP 2016: Konst- och färdighetsämnena.
Gör i Kursregistret de nya ämnena och kurserna som behövs. Varje ny kurs/nytt ämne ska ha åtminstone följande information:
- Namn
- Förkortning
- Typ (= kurstyp)
- Årskurs
- Vitsordets räknesätt
- Lärokurs (för språken)
- Studieveckor
- Vitsordsskala (för de ämnen som ska bedömas med siffror)
- Övriga vitsord (ämne) och Övriga vitsords vitsordsskala (för de ämnen som ska bedömas verbalt)
- Skola (kursen syns i de skolor som är valda i fältet. Om fältet lämnas tomt, syns kursen för alla skolor)
- Om ni har skilda kursförkortningar för de gamla och de nya kurserna ska du dessutom välja t.ex. ett kodfält som vid behov kan användas som identifieringsfält vid överföringen av prestationer från den gamla läroplanen.
I högstadiet ska de nya kurserna dessutom ha följande information (de kurser det gäller):
- GA ämne
- GA språk
- GA modersmål
- GA rad
När ämnena och kurserna är gjorda kan du börja bygga den helt nya läroplanen i Läroplansregistret.
- Gör i Läroplansregistret ett nytt registerkort med t.ex. namnet LP 2016 lågstadier.
- Klicka på Kurser-flikens Sök-knapp, så får du fram kurslistan. Klicka med andra musknappen på kurslistan och välj Ändra listans ordning. Välj en så fungerande listordning som möjligt. Om du har använt vår överföringsfil, så ange Läroplan, observera som första uppgift i ordingen så kommer den nya läroplanens kurser under varandra. Ange LP2016 i Sök-rutan.
- Dra ett läroämne till läroplansträdet. Måla sedan alla de kurser som hör till ämnet och för in dem under ämnet på en gång. Frigör musknappen precis i slutet av läroämnets namn, så förs kurserna in under det, och framför läroämnet kommer tecknet [-].
- För in läroämnena och kurserna i läroplanen antingen i den ordningsföljd som läroplanen har, eller i alfabetisk ordning. Du kan sedan ordna om läroämnena med hjälp av pilknapparna nere till vänster.
- Se närmare info om att bygga upp en läroplan.
- Observera, att konst- och färdighetsämnena pga. bedömningen bör placeras i läroplanen på ett specifikt sätt. Se närmare anvisning LP 2016: Konst- och färdighetsämnena.
- Obs! Under läsåret 2016-2017 undervisas på åk 6 undantagsvis fortfarande biologi och geografi samt fysik och kemi i stället för omgivningslära. För alltså in dessa fyra ämnen från den gamla läroplanens samt kurserna för åk 5 och 6 i den nya läroplanen.
- I den nya läroplanen ska du ha med sådana ämnen och kurser från den gamla läroplanen som innehåller prestationsuppgifter och som inte längre bedöms i den nya läroplanen. På så sätt kommer prestationsinformationen in på t.ex. elevkorten. Ett dylikt ämne kan vara exempelvis lågstadieämnet Arbete.
Ny läroplan väljer man åt eleverna i Studerande -registret:
Om alla elever övergår samtidigt till den nya läroplanen (t. ex. LP 2016 lågstadier)
Om alla elever övergår samtidigt till den nya läroplanen, ges den till alla elever då den trär i kraft, oftast på sommaren efter läsårsbytet, när betygen är utskrivna och övriga uppgifter i anslutning till föregående läsår är omskötta. När man går enligt LP 2016, sker detta alltså för lågstadiernas del sommaren 2016.
Om eleverna, eller en del av dem, har prestationer i den gamla läroplanens kurser, kan man nu flytta över dem till motsvarande nya kurser (se punkt 4 nedan).
Obs! Om alla elever ska övergå samtidigt till den nya läroplanen, men man vill börja göra det kommande läsårets scheman i Kurre redan innan det gamla läsåret har tagit slut ska undervisningsutbudet i elevernas nya läroplan först föras till Kurre genom att tillfälligt ge den nya läroplanen till eleverna. Gör då så här:
- Lägg tillfälligt in den nya läroplanen åt eleverna.
- Om undervisningsutbudet överförs till Kurre på basis av val, bör valen vara antecknade i Primus' Studerande-register. Valen ska matas in manullt före överföringen till Kurre, m.a.o. används här inte funktionen Överför prestationerna till en ny läroplan.
- Gör dataöverföringen till Kurre.
- Byt tillbaka den gamla läroplanen åt eleverna.
Om eleverna övergår stegvis till den nya läroplanen (t. ex. LP 2016 högstadier)
Om eleverna övergår stegvis till den nya läroplanen, tas den nya läroplanen i bruk för nya årsklasser, så att den under det första läsåret används bara för 7:orna, följande läsår för 7:orna och 8:orna osv. I situationen att eleverna övergår stegvis till ny läroplan, uppstår oftast inte situationer att man behöver flytta över gamla prestationer från den gamla läroplanen till den nya.
När eleverna övergår till den nya läroplanen ska deras eventuella tidigare prestationer ovh val överföras till den nya läroplanen. Se då anvisningen Överföring av prestationer och val till en ny läroplan. I praktiken görs detta på sommaren, efter att läsåret avslutats.
Obs! I den verbala bedömningen fungerar det så, att Övriga vitsord överförs till samma rader i den nya kursen som de var på i den gamla kursen. Se alltså till att Övriga vitsord (ämne) och radordningen för dessa stämmer överens i den gamla och den nya kursen. Kryssa för Överför inte övriga vitsord i inställningarna för överföringen av prestationerna om uppgifterna i fältet Övriga vitsord (ämne) inte är identiska i den gamla och nya läroplanen.
Om man av någon anledning inte för över de gamla prestationsuppgifterna till den nya läroplanen, men man vill att prestationerna ska synas på elevernas kort, måste man göra en separat läroplan för varje årskurs. I dem årskursvisa läroplanen lägger man in de avlagda kurserna samt de nya kurserna som ännu inte avlagts. Till exempel ettorna får då en helt ny läroplan, tvåorna en läroplan innehållande de gamla, avlagda kurserna från åk 1 plus de nya, inte avlagda kurserna för åk 2-6 osv.
Dessa årskursspecifika läroplaner för övergångsskedet tas sedan ur bruk vartefter årsklasserna lämnar skolan. När övergångsskedet är över finns bara en läroplan i användning.
När alla elever övergår samtidigt till den nya läroplanen (t. ex. LP 2016 lågstadier)
När eleverna har tilldelats den nya läroplanen, ska man arkivera den gamla läroplanen i Läroplaner-registret. De ämnen och kurser som inte längre används ska arkiveras i Kurser-registret. På så vis säkerställer man att endast den nya läroplanens kurser kommer med på bedömningslistorna. Om man använt likadana kursförkortningar i den gamla och nya läroplanen, kan kurser från den gamla läroplanen annars komma med på bedömningslistorna. När man går enligt LP 2016 ska detta göras på sommaren 2016, efter läsårsbytet.
Sådana kurser och ämnen som fortsätter ännu i den nya läroplanen, ska vara kvar tills det inte längre finns elever i skolan som studerat de ämnena. Sådana ämnen kan vara till exempel biologi, geografi, fysik och kemi, som när man går enligt LP 2016 kan arkiveras sommaren 2017, efter lärårsbytet.
När eleverna övergår stegvis till den nya läroplanen (t. ex. LP 2016 högstadier)
När det inte längre finns elever i skolan som studerar enligt den gamla läroplanen, kan man arkivera gamla ämnen och kurser i Kurser-registret, och den gamla läroplanen i Läroplaner-registret. När man går enligt LP 2016 sker detta för högstadierna sommaren 2019, efter läsårsbytet.
Elever kan också få undervisning i sitt eget modersmål som kompletterar den grundläggande utbildningen. Gör upp separata kurstyper, ämnen och kurser för de här studierna, så att de kan hanteras separat från de övriga nationella studierna. Studierna visas även på ett annat ställe i KOSKI än övriga studier. OBS! De här studierna finns inte med i överföringsfilerna nedan.
Kurstyper-registret
Skapa separata kurstyper för ämnesnivåerna, i Kurstyper-registret:
- Namn: LS kompletterande ämne i eget modersmål / HS kompletterande ämne i eget modersmål (separat kurstyp för respektive nivå).
- Kurstypens nivå= Ämne
- Kryssa i Beakta inte i prestationssammandraget
Gör även separata kurstyper för kurserna:
- Namn: LS kompletterande ämne i eget modersmål / HS kompletterande ämne i eget modersmål (separat kurstyp för respektive nivå).
- Kurstypens nivå= Kurs
- Kryssa i Beakta inte i prestationssammandraget
- Kryssa i Valbar
Kurser-registret
Skapa ett registerkort för varje ämne som behövs och de underliggande kurserna, i Kurser-registret. Om er läroanstalt erbjuder studier i flera olika egna modersmål, ska alla dessa ha separata registerkort inför schemaläggningen. Fyll i åtminstone Namn, Förkortning, Typ, GA språk och Studieveckor. Välj också alternativet "Läroämne i eget modersmål" i fältet Prestationens typ (KOSKI) med tanke på KOSKI-överföringen.
På kurskorten för ämnesnivån (till exempel för hebreiska) ska man fylla i:
- Namn: Hebreiska som kompletterar den grundläggande utbildningen
- Typ: "LS...eller HS kompletterande ämne i eget modersmål"
- Prestationens typ (KOSKI): "Läroämne i eget modersmål"
- Vitsordets räknesätt: t.ex. "Medeltal av kursvitsorden"
- Vitsordsskala: "Grundläggande allmän"
- GA språk: Hebreiska HE
- Förkortning: t.ex. "EMO_HE" (för till exempel turkiska skulle förkortningen vara "EMO_TR")
- Läroplan, observera: t.ex. LP 2016 ls eller LP 2016 hs
På kurskorten för kursnivån (till exempel för hebreiska) ska man fylla i:
- Namn: Interaktion i vardagen
- Årskurs: årskursen för kursen
- Typ: "LS...eller HS kompletterande kurs i eget modersmål"
- Prestationens typ (KOSKI): "Läroämne i eget modersmål"
- Vitsordsskala: "Grundläggande allmän"
- Förkortning: t.ex. "emo_HE1"
- Läroplan, observera: t.ex. LP 2016 ls eller LP 2016 hs
- Studieveckor: 2 (exempel)
Använd den här logiken även när du skapar korten för de andra kurserna, enligt hur många kurser per läsår ni har. Uppgifterna om undervisningen i elevens eget modersmål finns i bilaga 3 till läroplansgrunderna,"Mål, innehåll och bedömning av elevens lärande i undervisning i elevens eget modersmål som kompletterar den grundläggande utbildningen". Observera att antalet studieveckor kan variera. Kom ihåg att sätta in rätt Namn och Förkortning för respektive kort på kursnivån.
Studierna i eget modersmål överförs till KOSKI när de finns i elevens läroplan med de inställningar som beskrivs ovan. Se närmare information i Koski - grundläggande utbildningen.
Filer
- Overforingsfil_Primus_LP2016_ls_2-perioder_0.txt
- Overforingsfil_Primus_LP2016_ls_5-perioder_0.txt
- Kursuppgifterna_i_Excelformat_LP2016_ls_2-perioder-1.xls
- Overforingsfil_Primus_LP2016_hs_2-perioder.txt
- Overforingsfil_Primus_LP2016_hs_5-perioder.txt
- Kursuppgifterna_i_Excelformat_LP2016_hs_2-perioder.xls