LP 2016: Konst- och färdighetsämnen
Uppdaterad: 2.6.2023
Valfria konst- och färdighetsämnen (musik, bildkonst, slöjd, gymnastik, huslig ekonomi) bedöms enligt de nya läroplansgrunderna som en del av den gemensamma undervisningen i konst- och färdighetsämnen. Några separata vitsord för de studier som består av valfria timmar i konst- och färdighetsämnen ges alltså inte i läsårs- eller avgångsbetyg. I betygen anges inte presterade årsveckotimmar för konst- och färdighetsämnen. Övriga valfria ämnen bedöms som sina egna läroämnen.
Det finns två alternativa förfaringssätt för att hantera de valfria timmarna i konst- och färdighetsämnen:
- 1. Valfria timmar i konst- och färdighetsämnen ingår i den gemensamma lärokursen
- 2. Valfria timmar i konst- och färdighetsämnen kan väljas av eleverna
Lågstadie- och högstadieskolornas överföringsfiler är färdigt gjorda enligt alternativ 2.
Om de valfria timmarna i konst- och färdighetsämnen ingår i den gemensamma undervisningen i konst- och färdighetsämnen ges eleverna inte valmöjlighet.
I detta förfaringssätt behöver inga egna ämnen eller kurser anges för de valfria studierna i konst- och färdighetsämnena i Primus, utan timantalen inkluderas i timantalen för motsvarande gemensamma ämnen (Studieveckor i Kurser-registret). Läroplanens struktur ser då ut som tidigare; gemensamt ämne, under vilket anges gemensamma kurser. Vitsordets räknesätt är Tidsmässigt sista kursens vitsord.
Överföringsfilerna innehåller även konst- och färdighetsämnenas valfria ämnen och kurser (fördjupade studier). Om kurserna hämtas till Primus med vår överföringsfil, ska konst- och färdighetsämnenas uppgifter bearbetas enligt bildexemplet (se bild i finska versionen av denna instruktion). Överflödiga ämnen och kurser i fördjupade studier ska dessutom raderas eller arkiveras.
Om man låter eleverna välja valfria timmar i konst- och färdighetsämnen, ska Primus innehålla egna ämnen och kurser för de valfria studierna. Kurstyper och vitsordets räknesätt för dessa ämnen och kurser ska byggas upp på så sätt att den senaste kursens vitsord alltid sparas på den översta ämnesnivån som skrivs ut på betygen, oavsett om det rör sig om ett vitsord i en gemensam eller valfri kurs.
Fyll i fältet Ämneskod för mellanämnena. Då ser lärarna vitsorden för alla mellanämnen med samma ämneskod även i Wilma på gruppsidans Ämnets vitsord-flik (läraren ser gamla vitsord i t.ex. ämnena MU, vMU och xMU).
För att vitsorden ska reflekteras till den högsta ämnesnivån, måste man använda sig av s.k. mellanämnen i läroplanen. I Kurstyper-registret skapas ls mellanämne (lågstadier) och hs mellanämne (högstadier).
Med följande läroplansstruktur sparas konst- och färdighetsämnens vitsord på rätt nivå i läroplanen:
Översta nivån: den nivå som skrivs ut på betyg, denna nivå har inga egna barnkurser.
- Kurstyp: gemensamt ämne
- Vitsordets räknesätt: Tidsmässigt sista kursens vitsord
- Förkortningarna i överföringsfilen slutar på -KF, t.ex. MUKF
- Ska inte överföras till Kurre. Kryssa i Överförs inte till Kurre i Kurser-registret
Lägre nivå: gemensamt ämne med barnkurser
- Kurstyp: mellanämne
- Vitsordets räknesätt: tomt
- Ämneskod: i bildexemplet "Musik"
- Förkortningarna i överföringsfilen och i bildens exempel är i formatet MU
- Överförs till Kurre. Mellanämnet överförs till Kurre då man använder överföringssättet "Överför ämnen och inte kurser" (vilket grundskolorna oftast gör). Om skolan däremot överför kurserna till Kurre, överförs inte mellanämnet utan enbart de kurser som finns under det.
Lägre nivå: långt valfritt ämne med barnkurser
- Kurstyp: mellanämne
- Vitsordets räknesätt: tomt
- Ämneskod: i bildexemplet "Musik"
- Förkortningarna i överföringsfilen börjar på v, t.ex. vMU
- Överförs till Kurre. Mellanämnet överförs till Kurre då man använder överföringssättet "Överför ämnen och inte kurser" (vilket grundskolorna oftast gör). Om skolan däremot överför kurserna till Kurre, överförs inte mellanämnet utan enbart de kurser som finns under det.
Lägre nivå: kort valfritt ämne med barnkurser
- Kurstyp: mellanämne
- Vitsordets räknesätt: tomt
- Ämneskod: i bildexemplet "Musik"
- Förkortningarna i överföringsfilen börjar på x, t.ex. xMU
- Överförs till Kurre. Mellanämnet överförs till Kurre då man använder överföringssättet "Överför ämnen och inte kurser" (vilket grundskolorna oftast gör). Om skolan däremot överför kurserna till Kurre, överförs inte mellanämnet utan enbart de kurser som finns under det.
Övriga valfria ämnen bedöms även enligt de nya läroplansgrunderna som egna läroämnen och skrivs även ut på betyg som egna ämnen. De ska därför ha egna ämnen och kurser inmatade i Primus. Läroplanens struktur är alltså likadan som tidigare för dessa ämnen: valfritt ämne, under vilket anges valfria kurser.
Valfria ämnen kan vara sådana som hör samman med de gemensamma läroämnena och som i betyg anges direkt under det gemensamma läroämnet eller sådana som inte hör samman med något gemensamt läroämne och som i betyg anges under rubriken "Tillämpade valfria ämnen".
Av båda typerna kan det finnas långa (2 åvt eller mera) eller korta (mindre än 2 åvt) ämnen. Långa valfria ämnen bedöms med siffror, medan korta valfria ämnen bedöms verbalt.
Om eleven har valfria ämnen som hör samman med de gemensamma läroämnena (som inte ingår i den gemensamma undervisningen) och under läsårets gång studerar man inte det gemensamma läroämnet, kan man vid behov använda en hjälprubrik i betygen (Valfria studier i musik, Valfria studier i slöjd, Valfria studier i huslig ekonomi, Valfria studier i bildkonst). På så sätt kan man skriva ut det valfria ämnet under en lämplig rubrik i t.ex. betyget för åk 8 istället för att den skulle synas under något annat ämne. Om man vill använda hjälprubriker, ska man skapa registerkort för dem i Kurser-registret och dra dem i Läroplaner-registret ovanför de valfria ämnen som de handlar om. Kurstypen på hjälprubrikens registerkort ska vara en sådan som beaktas i kurstyper som skrivs ut.
Noggrannare anvisningar gällande läroplanens struktur: Valfria ämnen i grundläggande undervisning